A magas infláció miatt a fogyasztók egyre inkább a boltok ár-érték arányban jellemzően kedvezőbb, saját márkás termékei felé fordulnak szerte Európában. Kutatás vizsgálta, mennyi pénzt takaríthatnak meg ezekkel az árukkal a vásárlók.
Elszálltak az élelmiszerárak Európában
2022. decemberben a fogyasztói árak átlagosan 24,5 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit Magyarországon. Az élelmiszerektől (44,8 százalék) csak a háztartási energia (55,5 százalék) drágult jobban. Összességében átlagosan 14,5 százalékkal emelkedtek az árszintek 2022-ben 2021-hez képest.
Ugyan Magyarországon a legmagasabb az általános infláció az Európai Unióban, de máshol is jelentős. A rendkívüli éves drágulásra a fogyasztói válaszok általában hasonlóak a fejlett világban. A G7 megjegyzi, az egyik ilyen általános hatás, hogy különösen sok vásárló a gyártói brandektől a boltok saját márkás termékei felé fordul. Az utóbbi gyakran ugyanaz az áru, mint amit a gyártó a saját márkaneve alatt is forgalmaz, csak a csomagolása más. Azonban egy üzletlánc sajátmárkás termékeként kisebbek az árucikk költségei, így a kiskereskedelmi árszintje sem olyan magas.
Árban nehéz versenyezni a boltok saját márkás termékeivel
Folyamatosan tesztel élelmiszereket a Stiftung Warentest Németországban. Elővették 25 tesztjüket az elmúlt három év legjobb értékeléseket kapott termékeiről, melyekből létezik gyártói és saját márkás verzió is. Ezeknek összehasonlították a jelenlegi árait. Kimutatták, hogy a 25 áru gyártói márkás formában jelenleg átlagosan 115 euróba kerül. Viszont a bolti, saját márkásként 75,6 euróba, tehát összességében 34 százalékkal kevesebbe.
A tesztek alapján Németországban leginkább a chipseknél, az ásványvizeknél, az étcsokoládénál, a babaételeknél, az almaszósznál, a gyerekdesszerteknél, a töltött tésztáknál és a balzsamecetnél lehet sokat nyerni a saját márkás termékek választásával.
Jellemző a „lefelé vásárlás”
Tehát nem csoda, hogy hazánkban is megnőtt a kereslet az üzletláncok saját márkás termékeire. A változás már a nyáron érezhető volt.
A trendek alapján azt látni, hogy elindult az úgynevezett lefelé vásárlás, azaz például a drágább brandtermékek helyett sok esetben az olcsóbb, de ugyanolyan jó minőségű saját márkát választják a vásárlók. Ezt támasztja alá, hogy a saját márkás termékek aránya forgalmi szempontból 25 százalék körül mozgott éveken keresztül, ám idén ez az arány már meghaladta a 30 százalékot
- nyilatkozta korábban Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője.
Emellett hasonló tapasztalatokról számoltak be akkor a Lidl, a Tesco, az Auchan és a Penny illetékesei is.