Átalakultak a magyar online vásárlási szokások
Fotó: Shutterstock

Tévé és óra helyett lisztet és ásványvizet vettünk online

Taroltak az online kiskereskedelemben az úgynevezett FMCG (Fast Moving Consumer Goods – napi fogyasztási cikkek) termékek tavaly. Azonban visszaszorultak az olyan drágább termékkörök, mint a televíziók, az okosórák és a noteszgépek.


Érződik a gazdasági bizonytalanság az online vásárlásainkon is

A kedvezőtlen gazdasági kilátásokkal, valamint a rohamosan emelkedő inflációval magyarázzák a szakértők, hogy megváltoztak a magyarok online kiskereskedelmi rendelései. A szektor legnagyobb hazai szereplőjénél, a román hátterű eMAG-nál is átalakultak az évek óta stabil vásárlási szokások.

Például a háromszorosára emelkedett a kávé-értékesítések száma, valamint a duplájukra ugrottak az élelmiszer-rendelések is a portálon 2022-ben az előző évhez képest. Különösen a nagyobb kiszerelésű étolajokra és lisztekre csaptak le a vásárók, de igény volt az üdítőitalszettekre, sőt az ásványvizekre is.

Viszont a korábbiakkal ellentétben az eladási darabszámok alapján nem jutottak be a top20-ba az okosórák és a televíziók. Pedig az árszabásuk nem is követte az inflációt. A hwsw hozzáteszi, hogy eltűntek a legnépszerűbb termékek köréből - igaz, 2021-ben sem szerepeltek fényesen - a noteszgépek is.

„Megrohamozták” a webshopot a rezsi miatt aggódó magyarok

Az őszi hónapokban pedig a megszokottnál kevesebben kerestek hagyományos radiátorokat, azonban megsokszorozódtak az elektromos fűtőberendezések, például hősugárzók, radiátorok és konvektorok eladásai az eMAG-on. A tendencia azzal magyarázható, hogy sokan ezekkel az eszközökkel próbálják kiegészíteni otthon a gázfűtést, így maradnának a kedvezményes gázfogyasztási zónában. A kereskedelmi portál közleménye szerint ezt támaszhatja alá, hogy a dizájnban erős, de drágább elektromos kandallókat kevesebben keresték, és inkább a funkcionalitásban erős modellek fogytak.

Az eMAG szerint már a nyáron elkezdődött az elektromos radiátorok eladásainak megugrása. Júliusban és augusztusban is többszörös növekedést mértek ezen termékek értékesítésében az előző év azonos időszakához képest. Az elektromos hősugárzókból háromszor annyi fogyott szeptemberben, mint 12 hónappal korábban, valamint tízszer több mint idén augusztusban. Emellett nagyon keresettek lettek az egyszerű, konnektorba dugható fali hősugárzók is.

Az elektromos fűtőeszközt vásárlók 52 százaléka vett hősugárzót szeptemberben, 36 százalékuk elektromos radiátort/konvektort, 12 százalékuk pedig klímaberendezést. Október első három hetében viszont az elektromos radiátorok/konvektorok fogytak leginkább (47 százalék), a hősugárzóké lett a második hely (40 százalék), valamint ismét a klímáké a harmadik hely (13 százalék).


The Conversation

Ne hagyd ki!