A szakképzés-fejlesztésére és adókedvezményre azonban szükség lenne a szektornak

Világhírű volt a magyar videojáték-fejlesztés a nyolcvanas és kilencvenes években, azonban a kétezres évek villámgyors fejlődésével nem tudta tartani a lépést. Viszont mind a mai napig óriási lehetőségek vannak hazai szektorban.


Korábban Magyarországon is hasított az iparág

Tóth Lambert, a Primal Games játékdizájnere beszélt arról a vg.hu podcastjában, hogy a nyolcvanas és kilencvenes években világszerte ismert videojátékokat fejlesztettek magyar cégek, mint például a Digital Reality csapata az Imperium Galactica-sorozatot. A vállalkozások azonban nem tudták a lépést tartani az ágazat villámgyors fejlődésével a kétezres években.

Ennek ellenére manapság is számos, tehetséges fejlesztőcsapata van az országnak, viszont elsősorban a mobilos és az indie-piacon mozognak.

Ez hátráltatja az ágazat fejlődését

A gamingipar hazai fejlődésének a legnagyobb gátját abban látja Tóth Lambert, hogy nincsen megfelelő, erre az iparágra szakosodott szakemberképzés az országban. Ezért a kevés magyar szakember túlnyomó többsége autodidakta módon sajátítja el a szakmát.

Azokon pedig, akik ezen a pályán mozognak, rendkívül nagy a nyomás, hiszen több ember részfeladatait is el kell látniuk. Ráadásul a legtehetségesebbeket felszívja a nagyvállalati szektor.

Emellett idehaza adókedvezményben sem részesül az ágazat, ellentétben például lengyel mintával. Ezzel is magyarázható, hogy Lengyelország világviszonylatban is az egyik legerősebb a területen. Mellettük pedig a csehek, a szerbek, valamint a háború előtt az ukránok is jelentősen fejlesztették a szektort.

A játékdizájner szerint igaz, hogy egy AAA program fejlesztése rendkívül költséges, azonban bőségesen megtérül, különösen a mikrotranzakciókra épülő, monetizációs kapukkal ellátott ingyenes játékokon keresztül.

Óriási a haszon a gaming iparágban

A Newzoo előrejelzése szerint egyébként 58,6 milliárd dollárosra nőhet idén a konzoljátékok piaca, miután kiemelkedő, 8,4 százalékos bővülést jósolnak a szakértők.

Ennek ellenére a mobiltelefonokra készült játékok lehetnek továbbra is legjövedelmezőbbek, miután 5,7 százalékos növekedést követően 91,4 milliárd dolláros bevételt hozhatnak a konyhára 2022-ben. Hatalmas haszonra számíthatnak a letölthető vagy dobozos PC-játékok miatt is, hiszen 3,2 százalékos növekedés után 38,7 milliárdos piacot valószínűsítenek a számukra. Mindezek mellett a tabletekre szánt játékprogramok 1,2 százalékos javulást követően 12,1 milliárd dollárt érhetnek ebben az évben. Jelentősen csökkenhet azonban a böngészőkben futtatható PC-s játékok piaca, miután 16,9 százalékos zuhanás után 2,3 milliárd dollár bevétellel kalkulálnak a szakértők ebben a szegmensben.

A teljes piacból 45 százalékot hasíthatnak ki idén a mobiljátékok, a konzolosok 29-et, a letölthető vagy dobozos PC-játékok 19-et, a tabletesek 6-ot, a böngészős PC-játékok pedig csupán 1-et.

The Conversation

Ne hagyd ki!