Fennállásuk egyik legsötétebb napján vannak túl a közösségi platformok

Jelentősen csökkent a népszerű, multimédiás tartalmakra specializálódott közösségi platform, a Snapchat hirdetési bevételeinek a növekedése. Menekülnek a befektetői, ami nem sok jót jelent a piac nagyobb szereplőinek sem.


Lassul a Snapchat növekedése

Reklámköltés szempontjából a karácsony előtti hetek számítanak minden évben a legfontosabbnak. Ennek ellenére semmilyen forgalom-növekedéssel nem számol az év utolsó negyedében a Snapchat azonnali üzenetküldő szolgáltatást üzemeltető amerikai Snap Inc. Ez a cég volt az első a bevételeit hirdetésekből szerző közösségimédia-platformok közül, amelyik közzétette harmadik negyedéves eredményeit. A mutatóik szinte sokkolták a befektetőket, akik emiatt igen rossz hangulatban várják a legnagyobbak - például Meta és az Alphabet - a napokban esedékes beszámolóit – írja a hwsw.

A Snap 2017-es tőzsdei megjelenése óta a legpocsékabb eredményének számít az idei harmadik negyedéves – annak ellenére, hogy hat százalékos növekedést ért el. A vállalat 1,13 milliárd dollárt kasszírozott a július elejétől szeptember végéig tartó időszakban, ami kissé alulmúlta az előrejelzéseket.

A Snap befektetői korábban hét százalékos növekedéssel számoltak a negyedik negyedévre. Viszont a kedvezőtlen gazdasági helyzet és a most nyilvánosságra hozott adatok fényében újra kell gondolniuk a prognózisaikat – negatív irányba. A bejelentés hatására a cég részvényeinek az értéke néhány óra alatt mintegy 27 százalékot esett: nagyjából négymilliárd dollár párolgott el a vállalat értékéből. Emellett a nagyobb szereplők (Meta, Alphabet, Pinterest) részvényei is estek a hírre, így mintegy 40 milliárd dollár veszett oda.

Mély válságban a Meta is

Nemcsak a Snapchat van nehéz helyzetben a közösségi médiacégek közül. 15 milliárd dollárt égetett el a Meta cégcsoport Reality Labs divíziója a virtuális valósággal és a metaverzummal kapcsolatos terveire 2021 eleje óta. Profit gyakorlatilag nincs, és az sem világos, hogy pontosan mire megy el a pénz. A befektetőknek közép- és hosszútávon is kockázatot jelent a projekt, és az eredményei is megkérdőjelezhetők.

Dan Ives, a Wedbush Securities technológiai elemzője szerint a metaverzumra költött összeg aggasztóan sok. Az sem megnyugtató, hogy Zuckerbergék a napokban jelentettek be egy méregdrága headsetet a Quest Pro-t, illetve nagy újítás, hogy a metaverzum avatárjai lábakat kaptak a közelmúltban, ami innováció szempontjából nem túl kielégítő.

Mark Zgutowicz, a Benchmark elemzője arra tippel, hogy a Reality Labs veszteségének 60 százalékát a kutatási és fejlesztési költség jelenti, ami a digitális világ felépítéséhez szükséges. Addig nem is lehet metaverzumról beszélni, amíg a felhasználók jelentős része nem rendelkezik a részvételhez szükséges felszereléssel, például headsettel.

Az optimisták közé tartozik Ivan Feinseth, a Tigress Financial Partners technológiai elemzője. Az ő véleménye az, hogy hosszútávon fog megtérülni Zuckerberg víziója. Példaként az Instagramot említi, aminek a felvásárlásakor többen nem értették, miért érte meg a Facebooknak, viszont később meghatározó közösségi platform lett.


The Conversation

Ne hagyd ki!