Bírósági döntés kötelezi Mark Zuckerberget, hogy értékesítse az egyik jól menő platformját, mert birtoklásával jogtalan versenyelőnyhöz juthat. Enélkül is a programozó/üzletember érdekeltségei rengeteg nehézséggel néznek szembe idén.
Meg kell válni a Giphytől Mark Zuckerbergnek
Arra kötelezi a brit bíróság Mark Zuckerberget – akinek érdekeltségébe tartozik például a Meta, így a Facebook és az Instagramm is –, hogy adja el népszerű gifgyártó platformját, a Giphyt. Az indokuk az, hogy a birtoklásával korlátozni tudja a Meta a versenytársai hozzáférését a Giphy-tel készített animált képekhez, így csökkentheti a hirdetési piac innovációját.
Zuckerbergék 2020 májusában vették meg a céget 400 millió dollárért. A friss határozat egy tavaly őszi versenyhivatali döntést erősített meg, amely ellen a Meta akkor még fellebbezett – tájékoztatott a Reuters.
Csalódottak vagyunk a határozat miatt, de elfogadjuk, mint végső döntést. (…) Együtt fogunk működni az illetékes szervekkel a Giphy elidegenítésében
- írta közleményében a Meta szóvivője.
Története legmélyebb válságát éli a Meta
Nagyon nem jött jókor a döntés Zuckerbergéknek, hiszen egyépként is rájár a rúd a Metára, ami története legnagyobb válságának tart a közepén. A működési problémákra a cég egyre drasztikusabb intézkedésekkel reagál.
A vállalat létszámleépítésbe kezdett, hogy teljesíteni tudja a következő hónapokra kitűzött 10 százalékos költségcsökkentési tervet. Az idei év második negyedévének a végén több mint 83 ezer alkalmazottjuk volt, ami 32 százalékos létszámgyarapodást jelent egyetlen év alatt. Az új munkavállalóik java a Metaverzumot fejlesztő Reality Labshoz került, ahol a legtöbb folyamatban lévő projektet kaszálták el az idén, illetve a legnagyobb veszteséget termeli.
Emellett rendkívül érzékenyen érintette a céget az Apple adatvédelmi intézkedése is, az iOS operációs rendszerbe épített követőkód-tiltás. Továbbá a vállalat nyakára nőttek a versenytársak is, például a TikTok.
Kevésbé érdekli a Facebook a tinédzsereket
Ráadásul a friss kutatások alapján a Z-generáció tagjai nagyon aktív internethasználók, azonban a Facebookkal egyre kevesebben foglalkoznak. A 13-17 éves korosztálynak például csak a 32 százaléka használja az oldalt napjainkban, amíg a 2014-2015-ös években az ilyen idős fiatalok 71 százaléka volt aktív felhasználója.
A tinédzserek számára már nem értékes felület a Facebook, mivel ötnél is több, nagy elérést biztosító és végtelen görgetést kínáló közösségi platform közül választhatnak. Mindegyiken aktívan jelen lenni pedig nem fenntartható számukra, ezért a legkevesebb értéket adó felületet hanyagolják. A Z-generációtól továbbá már távolabb áll az átlagos Facebook-felhasználók kultúrája
- nyilatkozta Jules Terpak, digitális kultúrával foglalkozó Z-generációs tartalomkészítő.