Egy fehér fürdőruhás barna hajú lány verősfényes napsütésben hangoskönyvet hallgat a Spotify-on egy medencében
Fotó: Shutterstock

1 hónap, és az Apple-t lenyomja a Spotify. Mutatjuk, miben

A Spotify bejelentette, hogy felvásárolta az egyesült államokbeli Findaway audiotechnológiai céget annak érdekében, hogy tovább bővítse az amúgy is figyelemre méltó hangoskönyv-gyűjteményét. Szakértők szerint év végére az Apple-t is lehagyhatja.


Célban a pole-pozíció

A megállapodás azért is kifejezetten előnyös a Spotify számára, mert a Findaway olyan hangoskönyv-kiadókkal áll üzleti kapcsolatban, mint az Amazon Audible, az Apple iBooks, a Google és a Storytel, továbbá az a Voices nevű vállalat is a birtokában van, amely a szerzőket segíti az önálló publikálásban. A cég terjedelmes katalógusa a Spotify kezébe került, ami óriási előrelépést jelent a zenestreaming-szolgáltatónak a hangoskönyvek piacán.

Ez volt az első nagy dobásunk… Azt szeretnénk elérni, hogy a Spotify felhasználói a világ bármely hangoskönyvét megvásárolhassák és meghallgathassák a platformon

– mondta Gustav Söderström kutatási és fejlesztési igazgató egy interjúban.

A várhatóan a negyedik negyedévben lezáruló felvásárlás részleteit nem hozták nyilvánosságra.

Bevált módszer

A Spotify hangoskönyv-stratégiája nagyon hasonlít a podcast ágazatának üzletpolitikájára, amelyet 2018-as elindítsa után szintén felvásárlásokkal erősített meg. Utóbbit olyan szinten felfejlesztette, hogy az ágazati elemzők szerint a maga csekély több mint hárommillió tartalmat számláló podcast katalógusával a Spotify még idén át fogja venni a piacvezető szerepet az Apple Podcast vállalattól.

Ehhez nagyban hozzájárul, hogy a cég szolgáltatásait a tartalomgyártók hamarosan szélesebb körben is igénybe vehetik. A zenei streamingszolgáltató vállalat abban reménykedik, hogy az újítással növelheti a prémium előfizetői számát. A szolgáltatás kiterjesztése nemcsak a Spotify-nak, hanem a kevésbé ismert podcastereknek is remek lehetőséget biztosít, hogy növeljék a követői bázisukat és a bevételeiket. A tartalomgyártók választhatnak, hogy ingyenesen vagy egy bizonyos előfizetésért cserébe teszik közzé az anyagaikat. Az újítás különlegessége, hogy a podcasterek immáron az audió formátumok mellett videók formájában is terjeszthetik a felvételeiket. Ezt a funkciót tavaly nyáron kezdte tesztelni a vállalat egy maroknyi, ismertebb alkotóval. Az új digitális eszköz az Anchor podcast platformon keresztül lesz elérhető, amit a Spotify 2019-ben vásárolt fel.

Egymást segítve

Söderström azt is elmondta, hogy a hangoskönyvek és a podcastok szinergiája óriási lehetőségeket tartogat a vállalatnak.

Egy felmérésből megtudtuk, hogy rengeteg felhasználó, aki true crime (bűncselekményeket hitelesen bemutató alkotás) podcastokat hallgatott, a későbbiekben true crime hangoskönyveket is vásárolt. Ez egy nagy lehetőség a kiadók számára is, úgy gondoljuk, hogy van egy olyan felhasználói bázisunk, amely remek célközönség lehet a hangoskönyvek számára.

-fejtette ki Söderström.

A nemrég zárult pénzügyi negyedévében a Spotify aktív havi felhasználói bázisa 19 százalékkal 381 millióra nőtt, a bevételek pedig meghaladták a 2,5 milliárd eurót. Kontinensünk egyik legsikeresebb technológiai vállalatáról van szó, piaci értéke már 46 milliárd euró körül mozog. Az Omdia kutatócég szerint a hangoskönyvek globális piacának értéke 2026-ra elérheti 9,3 milliárd dollárt, ami 2020-ban négymilliárd dollár volt.

Ne hagyd ki!