Van egy jó találmányod? Szuper, akkor várjál még egy kicsit
Fotó: Xu Haiwei on Unsplash

Van egy jó találmányod? Ne kapkodd el az értékesítését!

A fiatal startupok vezetőinek egyik legnagyobb dilemmája, hogy mikor adják el a szellemi tulajdonukat. Csábító lehet a sokéves fejlesztések után az első ajánlatra igent mondani. Janne Poranen feltaláló viszont azt tanácsolja mindenkinek, hogy legyen türelmes, és várja ki a legjobb ajánlatot. Akkor is, ha ez tizenkét évbe telik.



Janne Poranen és Juha Salmela 2015-ben alapította a Spinnova vállalatot. Az alapítást hat évnyi kutatómunka előzte meg. A szakemberek olyan ruhaszövetet akartak kifejleszteni, amely forradalmasítja az egész textilipart. Nagyon úgy néz ki, hogy sikerült nekik. Na de miről is van szó, és mennyi időt igényelt, hogy befusson a termékük?

Újrahasznosított szövetrost

A Spinnova szövete egy pamuthoz hasonló, szálas szövetrost. A szövet előállításához semmilyen kémiai adalékanyag, de még víz sem szükséges. Ráadásul bármilyen típusú biomasszából, például fahulladékból, használt ruhákból, vagy éppen szalmából is előállítható. A Spinnova textíliáját úgy készítik hogy a biomasszát mikroszálas szövetrostokra bontják, ezeket láncszerűen egymáshoz igazítják, majd egy fúvókán keresztül pamutszerű fonalakká alakítják. Ha minden igaz, a szakembereket a pókok hálószövő technikája ihlette meg. Végül hat évbe tellett tökéletesíteni a formabontó textíliát. De amint ez sikerült, egy percig se haboztak vállalkozást építeni rá. Végül 2015-ben piacra dobták a terméküket.

Kezdetben csak kisebb cégek keresték meg a Spinnovát. Ebben nincs is semmi különös, azt leszámítva, hogy az említett cégek exkluzív felhasználási jogokat követeltek a vállalattól. Janne Poranen elmondta, eszük ágában sem volt kizárólagos jogokat adni egyetlen vállalatnak sem. Már a kezdetektől az volt a céljuk, minél több céghez eljuttassák a találmányukat, és forradalmasítsák a textilipart. Sajnos azonban nem ilyen egyszerű a helyzet. Felmerül a kérdés, mikor jön el az a pont, amikor már nem utasíthatnak vissza egy ajánlatot? Mi van akkor, ha soha nem kapnak jobb ajánlatot annál, amelyet éppen el akarnak utasítani? Bizony, ez nagy dilemma.

Mikor lesz már nyereség?!

A két feltaláló szerencsés helyzetben volt, ugyanis a Spinnova befektetői nem sürgették őket. Persze Poranen hozzátette, annyira nem voltak könnyű helyzetben, hiszen az ő befektetőik is minél előbberedményeket akartak látni.

Nem egyszerű elhitetni a részvényesekkel, hogy előbb-utóbb be fog futni a termék. Minden egyes alkalommal, amikor a cég nyereségességéről kérdeznek, meg kell győzni őket, hogy évekbe fog telni, hogy befusson a termék, de érdemes kivárni ezt a pillanatot

-mondta a szakember.

Végül hat év után jött az igazi áttörés. A türelem kifizetődőnek bizonyult, ugyanis nemrég az Adidas és a H&M is társult a Spinnovával. Poranen szerint ennél jobban nem is sülhetett volna el a doog, ugyanis ez a két vállalat remek lehetőséget biztosít számukra a globális terjeszkedéshez.

Janne Poranen azt üzeni a fiatal feltalálóknak, hogy semmiképp se adják el túlságosan hamar a találmányaikat. Ha kapsz egy ajánlatot, mindig tedd fel magadnak a kérdést, hogy pontosan mi is az igazi nagy célod? Poranen szerint a vállalkozás elején rendkívül egyszerű óriási hibákat véteni, például elfogadni egy rossz ajánlatot. Éppen ezért nagyon fontos a körültekintő döntéshozatal és a türelem.

Ne hagyd ki!