Bizonytalanságot okoz az izraeli-palesztin háború a nemzetközi olajszektorban
Fotó: Shutterstock

Az izraeli háború hatása a hazai üzemanyagárakra

Nem valószínű jelentős ármozgás a hazai üzemanyagárakban a következő hetekben, azonban az izraeli-palesztin háború eseményei könnyen boríthatják a stabil árszinteket – véli a szakértő. Különösen az rázhatja meg a nemzetközi olajszektort, ha Iránt is bevonják a konfliktusba.


Könnyen megrángathatja az üzemanyagárakat az izraeli háború

Néhány hét változatlanság után pénteken bruttó 5 forinttal emelkedett a 95-ös E10-es benzin, illetve bruttó 3 forinttal csökkent a gázolaj ára a magyarországi töltőállomásokon. Így az előbbi átlagára 608 forintos, az utóbbié pedig 648 forintos szintre került a Holtankoljak.hu adatai alapján.

A portál vezetője az árak jövőbeli alakulásával kapcsolatban elmondta, nagyon nehéz megjósolni az árszint változását annak a fényében, hogy két nagyobb katonai konfliktus zajlik a világban.

Az izraeli események mindenképpen komolyabb hatást tudnak gyakorolni az olajpiacra, hiszen Irán esetleges bevonásával az olaj kínálati oldala elég jelentősen változna. Az események hatására eddig nem robbant az olaj ára, nem emelkedett a 100 dolláros szintig, ahogy azt néhány elemző jósolta

- idézi Bujdos Esztert az Infostart.

Viszont úgy gondolja, ha a háborús események közbe nem szólnak, az olajár 85-90 dolláros szinten marad, valamint a forint nem gyengül a dollárral szemben, a mostanihoz közeli átlagárakra számíthatunk a következő hetekben is.

Számos nemzetközi tényező befolyásolhatja az üzemanyagárakat

Azonban néhány napja arról írtunk, a tél közeledtével gyorsan növekszik az észak-amerikai és európai kereslet az olajra, így egyre jobban támaszkodnak a régiók Kína üzemanyag-exportjára is. Különösen azóta, mióta szankciók vannak életben az orosz olaj- és üzemanyagimportra Oroszország ukrajnai agressziója miatt.

A mostani piaci aggodalmakat leginkább az táplálja, hogy az eurázsiai ország a fűtési szezon kezdete előtt betiltotta a dízelolaj kivitelét. Ráadásul a dízel ára már most is magas Európában és Amerikában a szezonális finomítók bezárása és az erős kereslet miatt.

Azonban némi reményt adhat az ellátási gondokkal küzdő országoknak, hogy Kína üzemanyag-exportja októberben körülbelül napi 519 ezer hordóval (bpd) növekedett. Emellett az ország dízelkivitele 2023 első kilenc hónapjában több mint a háromszorosára nőtt az előző év azonos időszakához képest.

Viszont a gáz- és fűtőolajkészletek a világ több régiójában továbbra is kritikusan alacsony szinten vannak. Például az Egyesült Államok keleti partvidékén a finomítók készletei történelmi mélypontok közelében mozognak. A helyzet mindemellett rávilágít a globális olajpiac jelenlegi kínai kitettségére is.


Ne hagyd ki!