Frissül a YouTube. A változásokkal például jobb képminőséget és kisebb mobiladat-fogyasztást ígér a Google. Azonban nem mindenki örülhet a változásnak. Például egyes régebbi androidos készülékeket használók sem.
Fejlődik a YouTube, de nem mindenki örülhet
A 4K videók egyre nagyobb teret hódítottak a digitális tartalomfogyasztásban az elmúlt években. Ez nemcsak a képminőség javulását jelentette, hanem a videófájlok kezelésében is jelentős technológiai előrelépést hozott.
A hagyományos H264 kodek helyét fokozatosan átveszi az AV1, amely jobban kezeli a nagy felbontású tartalmakat, valamint szebb képminőséget is biztosít. A technológiát támogatja a Google is. A cégóriás az androidos eszközökön, illetve a YouTube-on is elkezdte bevezetni azt. Ehhez elsősorban a libdav1d implementációt használják, amelyet a VLC médialejátszó fejlesztői készítettek.
Azonban az új kodeknek nem örülhet mindenki. Azok a régebbi androidos készülékek, amelyekben a hardver nem támogatja az AV1 dekódolást, szoftveresen próbálják megoldani a feladatot. Ez jócskán megnöveli a processzor terhelését, ami például gyorsabb akkumulátor-merülést eredményezhet – írja az Android Police.
Viszont a HVG megjegyzi, az említetteken kívül egyéb pozitívumai is vannak a fejlesztésnek. Az AV1 kodek kevesebb adatot használ a videók streamelésekor, ami előnyös azoknak, akiknek korlátozottabb az adatcsomagjuk. Így több tartalmat fogyaszthatnak kevesebb adat felhasználásával.
Nagy átalakulás előtt állhat a TikTok
Mindeközben a YouTube nagy riválisa, a TikTok, az álló helyett fekvő, időben hosszabb videók készítésére ösztönzi a tartalomgyártókat. Ráadásul azt ígéri a platform, a közzétételt követő 72 órán belül „feljavítja” ezeket a tartalmakat.
Azok az alkotók videói pedig, akik több mint három hónapja fent vannak a videómegosztón, jogosultak egy úgynevezett nézettségi boostra, azaz nézettségnövelésre, amennyiben nem hirdetésekről vagy politikai pártoktól tartalmairól van szó.
Emellett a hosszabb, 30 perces tartalmak tesztelése is folyik. Márpedig mindezek a változások abba az irányba mutatnak, hogy a YouTube babérjaira törne a kínai eredetű videómegosztó.
A platform új paywall-programja, a Series pedig lehetőséget ad a tartalomgyártóknak, hogy legfeljebb 20 perces videókból akár 80 darabos gyűjteményeket készítsenek az előfizetőiknek. Ezeket 1 és 190 dollár között árazhatják. A bevételekből persze részesedést kap a TikTok.