A videómegosztón csak két éve vannak shortok
Fotó: Shutterstock

Lábon lőheti magát a YouTube a rövid videóival

Felforgathatják a YouTube alapkoncepcióját a portál tiktokos videókra hasonlító shortjai. Sőt, a rövid felvételek óriási népszerűsége akár árthat is a videómegosztó alaptevékenységét képviselő, hosszabb formátumú videózási üzletágnak.


Felforgatták a YouTube világát a rövid videók

Nagyjából két éve indította a YouTube a tiktokosra emlékeztető, rövid videós szolgáltatását, a Shorts-ot, mely az indulása óta 2 milliárd felhasználót vonzott be. Azonban a videómegosztó a legfeljebb 60 másodperces felvételek támogatásával egy szellemet is kiengedett a palackból: a vállalat friss jelentése szerint fennáll a veszélye, hogy rossz hatással lesz a hosszú formátumú videózási üzletágra a YouTube Shorts.

A vállalat egyik vezető munkatársa arra hívta fel a figyelmet a YouTube egy stratégiai találkozóján, hogy az emberek ugyanúgy kevesebben néznek hosszabb videókat, mint ahogyan egyre kevesebb könyvet olvasnak. Ennek az lehet az oka, hogy azok több időt és összpontosítást igényelnek. A cég belső adatai pedig azt mutatják, emiatt a tartalomgyártók is kevesebb hosszú felvételt készítenek – írja a Financial Times.

Ezzel pedig az a gondja a vállalatnak, hogy a hosszabb videók több hirdetésre és átkattintásra adnak lehetőséget, amik növelhetik a videómegosztó bevételeit. Ráadásul manapság a hirdetők is egyre inkább előnyben részesítik a rövid formátumú tartalmakat a termékelhelyezéseiknél.

A HVG hozzáteszi, ez is a magyarázata lehet annak, hogy a YouTube az utóbbi négy negyedévből háromban a hirdetési bevételek visszaeséséről számolt be.

Nemcsak a videók miatt lesz érdemes a YouTube-ot látogatni

Egyébként új piacon is próbálkozik a YouTube. Korábban csak a belső köreiben tesztelte a YouTube a legújabb szolgáltatását, a Playables-t. A fejlesztéssel játékokkal lehet játszani a portál felületén, mobilos és asztali böngészőkön keresztül is. Azonban arról ír a 9to5Google, néhány kiválasztott felhasználóval elkezdődött a funkció nyilvános tesztje a napokban. Nekik a videómegosztó kezdőoldalán megjelent egy „Playables”-szekció.

A cég egy tájékoztatót is kiadott az ügyben. Abból kiderül, a YouTube-előzmények közé is bekerülnek a játékok és a mentett játékmenetek. Arról nem tudni, milyen videójátékokra lehet számítani az oldalon, de korábban felmerült a Stack Bounce neve.

Egyelőre arról sincsenek hírek, mikor teszik mindenkinek elérhetővé az újdonságot. Azonban úgy számítanak a szakértők, hogy akár egy újabb bevételi forrást is jelenthetnek a játékok a Google érdekeltségébe tartozó vállalatnak. Különösen úgy, hogy a keresőóriás idén lezárta a felhőalapú játékszolgáltatását, a Stadiát.

Belép a videójáték-piacra a Netflix

Egyébként a még kialakulóban lévő felhőalapú játékszektorba beszáll a Netflix is. A cég el is kezdte a videójáték-streamingszolgáltatásának a tesztelését az Egyesült Államokban és Kanadában. A felhasználók a szolgáltató weboldalán és applikációján keresztül érhetik el és a vállalat szervereiről közvetlenül a tévékészülékekre, laptopokra, asztali számítógépekre, okostelefonokra és táblagépekre streamelhetik a játékokat. Mivel a szerverek végzik a grafikai feldolgozást, a játékok az alacsony teljesítményű eszközökön is játszhatók. Persze szükség van hozzájuk gyors internetkapcsolatra.

Mindig is az volt a célunk, hogy mindenki hozzáférjen a játékokhoz, mégpedig ott, ahol éppen van, egy zökkenőmentes és mindenütt elérhető szolgáltatással. (…) Ma megtesszük az első lépést, hogy a játékok minden olyan eszközön játszhatóvá váljanak, ahol előfizetőink a Netflixet nézik, azaz tévéken, számítógépen és mobilon

- idéztük Mike Verdut, a Netflix játékokért felelős alelnökét.


Ne hagyd ki!