A szeptember közepétől november közepéig terjedő időszakra a gáztankerek ára egy napra 105250 dollár (43,5 millió forint), mindennel együtt – tudta meg a Wall Street Journal. Ez 64 százalékkal több, mint a jelenlegi, 65 ezer dolláros (27 millió forintos) napidíj, és 124 százalékkal több, mint az egy évvel ezelőtti napidíj.
Három futballpálya
A jelenleg elérhető hajó száma igen lecsökkent, mert a kereskedők jóelőre lefoglalják őket, hogy lépést tartsanak a megnövekedett földgázszállítási igényekkel.
Az ukrajnai invázió óta Oroszország visszavágta az Európába küldött gáz mennyiségét, így Európának ázsiai országokkal, például Dél-Koreával és Japánnal kell versenyeznie a piacon a csökkenő mennyiségű gázért, amelyet csak korlátozott számú hajó tud elszállítani.
Így aztán az igény a cseppfolyósított gázt szállítani képes hajókra – amelyek három futballpályányi hosszúságúak is lehetnek - drámaian megnőtt.
2027-ig beteltek
Miután a kereskedők annyi LNG-t foglalnak le, amennyit csak lehetséges, Dél-Korea, az ilyen hajók legnagyobb gyártója már nem tud új rendeléseket felvenni rájuk 2027-ig – legalábbis így számít a Rystad energiakutató cég.
A felfokozott kereslet természetesen az új hajók árát is megdobta: manapság 240 millió dollárba fáj egy tanker, míg egy éve csupán 190 millióba került, írja a Rystad.
Az úgynevezett úszó raktárak ára, amelyeket általában korábbi tankerekből alakítanak át, egy napra 200 ezer dollárra (83 millió forint) emelkedett, ami több mint duplája a 2021 eleji árnak.
A hét elején az európai gázárak 19 százalékkal emelkedtek arra a hírre, hogy augusztus végén a Gazprom váratlanul háromnapos karbantartást végez az Északi Áramlat csővezetéken, emiatt leállítja a gázellátást. Ez elültette a félelmet, hogy talán utána sem indítja már újra.
Az olajtanker hajók áráról nemrég írtunk. Itt pedig arról, hogy 200 százalékos haszonra számíthatnak az amerikai LNG-t Európába szállítók.