Több magyar háztartás veheti elő a régi olajkályhákat a rezsidíjak megugrása miatt. Kéményseprők szerint több házban tisztítják ki a kéményeket azért, hogy használhassák ezeket a kályhákat, pedig tüzelőolajat rég nem lehet kapni. Azonban a literenként 480 forintos dízel megoldást jelenthet a problémájukra.
Olajfűtéssel próbálkozhat néhány háztartás
Olajfűtéssel azok a háztartások kalkulálhatnak, ahol a gázfogyasztás meghaladja a kedvezményes keretet, emellett van hozzá megfelelő kéményük. Ezen kívül nem akarják a fatüzeléssel járó macerát vállalni, valamint ki van zárva a villanyfűtés, például az elavult elektromos hálózat miatt. Ők olajfűtéssel mérsékelhetik az energiaköltségeiket, különösen ha van otthon egy régi, de működőképes olajkályhájuk és megfelelő dízelautójuk – írja a G7.
Ami szóba jöhet az esetükben, az a fordított olajszőkítés. A hagyományos szőkítés az államot több százmilliárd forinttal megkárosító csalási gyakorlata volt a 90-es években. Akkor a fűtésre és az üzemanyagként használt gázolaj ára közötti különbséget használták ki. Az olcsó háztartási tüzelőolajat (hto) töltötték az autókba.
A fordított szőkítés
1996-ban körülbelül 185-190 ezer háztartás fűtött hto-val Magyarországon. Szociális okokból a kormány akkor sem hagyta elszállni a fűtőolaj árát, az autóüzemanyag-dízel viszont rohamosan drágult. A hto kémiailag szinte azonos az autókba tankolt dízellel, tehát ugyanannak a terméknek volt két jelentősen eltérő ára. Ezért a hatóságok a tüzelőolajat egy adalékanyaggal pirosra színezték, hogy elejét vegyék a visszaélésnek, de a színezéket könnyen el lehetett távolítani, amely így visszanyerte az eredeti sárga színét. Ezt a folyamatot hívták szőkítésnek.
Most fordított a helyzet: a magántulajdonú személyautókba tankolt dízel árát rögzítette a piaci ár alatt a kormányzat, miközben a fűtéshez csak sokkal drágábban lehetne ugyanezt beszerezni. Napjainkban az olajfűtés néhány ezer embert érinthet, pedig a fűtésre használt ársapkás gázolaj a nem rezsicsökkentett gáznál is olcsóbb.
Ennyit lehet rajta spórolni
Egy köbméter gáz fűtőértéke nagyjából megegyezik egy liter gázolajéval (utóbbié kissé magasabb lehet). Az ársapkás, literenként 480 forintos dízel jelenleg bő harmadával olcsóbb, mint a lakossági piaci áron köbméterenként 747 forintba kerülő földgáz. Tehát aki átlépi a kedvezményre jogosító évi 1729 köbmétert, annak megérheti olajjal kiváltani a kedvezményes szint felett a gázfűtést.
Azonban az olajkályha köztudottan büdös, a fűtőanyag beszerzése pedig tulajdonképpen csalás. Továbbá kell hozzá egy olyan gázolajos autó, amelynek a tankjából viszonylag egyszerűen ki lehet nyerni a beletankolt dízelt – mondjuk ez a kisebbik gond.