Mióta légtérzárat vezetett be az Unió az orosz repülőgépekkel szemben, leginkább Szerbia érintésével érkeznek az oroszok az EU-ba. Látszik ez abból is, hogy március első hetében 50 százalékkal nőtt az orosz foglalások száma az Air Serbia repülőjárataira a háború előtti időszakhoz képest.
Szerbia a kiskapu
Az oroszok legnagyobb számban Törökországba utaztak a háború kitörése óta (február 24.), onnan pedig egyebek között Grúziába, Németországba, az Egyesült Királyságba, vagy az USA-ba repültek tovább – írja a Napi.hu az utazási trendeket elemző ForwardKeys adataira hivatkozva.
Azonban a közelmúltban Szerbia lett a negyedik leggyakoribb utazási célpontja az oroszoknak. Onnan pedig leginkább Franciaországba, Svájcba, Olaszországba és Ciprusra repülnek tovább. Az Air Serbia ugyanis továbbra is biztosítja számukra a repülés lehetőségét, amíg az EU légtérzárat vezetett be az orosz gépekkel szemben.
A légitársaság orosz foglalási igényei 50 százalékkal nőttek az háború kitörése óta, ezért meg kellett dupláznia a szállítási kapacitását. A szerb gépek útja azonban tovább tart, mint korábban, hiszen ki kell kerülniük az ukrán légteret.
Az orosz-ukrán háború egyébként tovább nehezítette az Unió keleti országai légiforgalmának a koronavírus-járvány miatt egyébként is megtépázott helyzetét. A pandémia előtti időszakhoz képest ugyanis Bulgáriában, Horvátországban, Észtországban, Magyarországon, Lettországban, Litvániában, Lengyelországban, Szlovákiában és Szlovéniában 30-50 százalékot zuhant a repjegyvásárlások száma.
Több a repülő a magyar légtérben, mióta kitört a háború
Néhány napja EBBEN a cikkünkben írtunk arról, hogy az Ukrajna megtámadása miatt hozott Oroszország elleni szankciók és az ukrán légtérzár a magyar égen is éreztetik hatásukat. A háború kitörése óta jelentősen megnőtt a légiforgalom hazánk felett.
A HungaroControl légiforgalmi szolgáltató számolt be róla, hogy az ukrán légtérzár elrendelése (február 24.) óta átlagosan kétszáz járattal nőtt a napi forgalom hazánk légterében március legelején az egy héttel korábbi adatokhoz képest.
A cég szerint a növekedés mögött egyik részről az ukrán és moldovai légterek lezárása áll, másik oldalról pedig az, hogy miután kitiltották az orosz légitársaságokat az uniós légtérből (február 27.) megnőtt hazánk felett az EU és az ázsiai országok között ingázó gépek száma. Ezek a járatok korábban Szibériát átszelve közlekedtek. A továbbiakban arra is megvan az esély, hogy újabb korlátozások bevezetésével tovább nőjön hazánk légiforgalma.
A HungaroControl arról is tájékoztatást adott, hogy ugyan néhány nap alatt megugrott hazánk légiforgalma, azonban február az év legkisebb forgalmú hónapja, valamint a koronavírus-járvány hatásai miatt még mindig nagyjából 30 százalékkal elamarad a 2019- es adatoktól. A mostani növekedés tehát különösebben nem terheli meg a légiforgalom-irányítást.
2019 rekordév volt a magyar légtér a kihasználtságában. Abban az évben nagyjából 758 ezer gép haladt át a magyar légtérben, valamint körülbelül 122 ezres volt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér le- és felszálló forgalma. A pandémia hatására az átrepülések száma 2020-ban 57 százalékkal (430 ezer gép) csökkent, a Liszt Ferenc Repülőtéren pedig több mint 61 százalékkos volt a visszaesés – írja a portál.