Orosz hajók torlódnak a brit partoknál, arra várnak, hogy beengedjék őket

Képünk illusztráció.

Fotó: Shutterstock

Büntetik a britek az orosz hajókat, de melyik számít annak?

Az Egyesült Királyság kikötőinek üzemeltetői segítséget kértek a kormánytól, mert nem tudják eldönteni, hogy pontosan melyik hajókat sújtják a szankciók.



Elképzelés kontra valóság

Durván egy héttel azután, hogy az Egyesült Királyság kormánya megtiltotta minden orosz magán- és kereskedelmi hajó belépését a szigetország kikötőibe, komoly problémákba ütköztek az üzemeltetők. Az érintettek most pontosabb útmutatást kérnek a kormánytól, hogy melyik hajóknra vonatkozik a tiltás..

Az operátorok szerint a szabályozás indokolatlan felelősséget helyezett a vállukra, és aggodalmukat fejezték ki az esetleges hibás kitiltások jogi következményei miatt – írja a Financial Times.

A tiltás egyebek között az olajszállító tartályhajókra és az orosz oligarchák jachtjaira is kiterjed.

Támogatni fogjuk az Egyesült Királyság kikötőit az orosz hajók azonosításában […], és közvetlenül kommunikálni fogunk az érintett kikötőkkel, amikor brit kikötőkbe tartó orosz hajókat azonosítunk […]

-olvasható a kormány eredeti tájékoztatójában.

A valóságban egy kicsit bonyolultabb a helyzet.

Lőporos hordó

A Lloyd's Lyst hajózási hírszerző cég 6448 olyan hajót azonosított, amely valamilyen szinten kapcsolatba hozható Oroszországgal. Ezek közül körülbelül 400 hajó lát el kereskedelmi feladatokat. Mondanunk sem kell, a legtöbben nem lobogtatják az orosz zászlót az árbocaikon.

A kikötők üzemeltetői nehéz helyzetben vannak:

  • büntetőjogi szankciókra számíthatnak, ha tiltott hajót engednek kikötni
  • és polgári jogi pereket akaszthatnak a nyakukba, ha tévesen kiutasítanak egy hajót, amelyre nem vonatkoznak a tiltások

Richard Ballantyne, a British Ports Association vezérigazgatója elmondta, hogy a kormány segíthetne nekik a hajók pontos azonosításában, éppen ezért segítségért fordultak a szigetország vezetőihez.

Úgy gondolom, hogy a kormány meg tudná oldani a problémát. A szabályozás ránk hárította a felelősség terhét. Ez egy kicsit ijesztő.

-nyilatkozta Ballantyne a Financial Times-nak

A Közlekedési Minisztérium egyelőre fenntartja eredeti álláspontját.

Bár a kormány segíteni fogja a kikötőket az új törvények végrehajtásában, az első kézből kapott kereskedelmi információk miatt továbbra is ők vannak a legjobb helyzetben, hogy megfelelően kiértékeljék az egyes szituációkat, pontosan ezt a feladatot írja elő a szabályozás

-írta a minisztérium a Financial Times-nak küldött közleményében.

Ne hagyd ki!