Az Egyesült Királyság kikötőinek üzemeltetői segítséget kértek a kormánytól, mert nem tudják eldönteni, hogy pontosan melyik hajókat sújtják a szankciók.
Elképzelés kontra valóság
Durván egy héttel azután, hogy az Egyesült Királyság kormánya megtiltotta minden orosz magán- és kereskedelmi hajó belépését a szigetország kikötőibe, komoly problémákba ütköztek az üzemeltetők. Az érintettek most pontosabb útmutatást kérnek a kormánytól, hogy melyik hajóknra vonatkozik a tiltás..
Az operátorok szerint a szabályozás indokolatlan felelősséget helyezett a vállukra, és aggodalmukat fejezték ki az esetleges hibás kitiltások jogi következményei miatt – írja a Financial Times.
A tiltás egyebek között az olajszállító tartályhajókra és az orosz oligarchák jachtjaira is kiterjed.
Támogatni fogjuk az Egyesült Királyság kikötőit az orosz hajók azonosításában […], és közvetlenül kommunikálni fogunk az érintett kikötőkkel, amikor brit kikötőkbe tartó orosz hajókat azonosítunk […]
-olvasható a kormány eredeti tájékoztatójában.
A valóságban egy kicsit bonyolultabb a helyzet.
Lőporos hordó
A Lloyd's Lyst hajózási hírszerző cég 6448 olyan hajót azonosított, amely valamilyen szinten kapcsolatba hozható Oroszországgal. Ezek közül körülbelül 400 hajó lát el kereskedelmi feladatokat. Mondanunk sem kell, a legtöbben nem lobogtatják az orosz zászlót az árbocaikon.
A kikötők üzemeltetői nehéz helyzetben vannak:
- büntetőjogi szankciókra számíthatnak, ha tiltott hajót engednek kikötni
- és polgári jogi pereket akaszthatnak a nyakukba, ha tévesen kiutasítanak egy hajót, amelyre nem vonatkoznak a tiltások
Richard Ballantyne, a British Ports Association vezérigazgatója elmondta, hogy a kormány segíthetne nekik a hajók pontos azonosításában, éppen ezért segítségért fordultak a szigetország vezetőihez.
Úgy gondolom, hogy a kormány meg tudná oldani a problémát. A szabályozás ránk hárította a felelősség terhét. Ez egy kicsit ijesztő.
-nyilatkozta Ballantyne a Financial Times-nak
A Közlekedési Minisztérium egyelőre fenntartja eredeti álláspontját.
Bár a kormány segíteni fogja a kikötőket az új törvények végrehajtásában, az első kézből kapott kereskedelmi információk miatt továbbra is ők vannak a legjobb helyzetben, hogy megfelelően kiértékeljék az egyes szituációkat, pontosan ezt a feladatot írja elő a szabályozás
-írta a minisztérium a Financial Times-nak küldött közleményében.