Miután világosság vált, hogy szankciókkal fogja sújtani az Európai Unió az orosz olajkereskedelmet, felvirágzott a régi tankerhajók piaca. Sokan akarnak nyerészkedni az új olajszankciókon.
Keresett árucikkek lettek az öreg tankerhajók
Hétfőtől tilos a tengeren érkező orosz olaj importja az Európai Unióba. Emellett az EU tiltja a szállítmányoknak nyújtandó pénzügyi, biztosítási és egyéb szolgáltatásokat is. Emiatt a korábban az Oroszországgal élénken kereskedő nyugati tengeri szállítmányozási cégek távol tartják magukat a Moszkvához köthető megbízásoktól, ami miatt hatalmas űr keletkezett a tengeri olajszállítás piacán – írja a Reuters.
Ezt az űrt több cég is kitöltené, ezért rendkívül megnőtt az igény a régi, leselejtezésre váró tartályhajókra. Mióta sejthető, hogy szankciókkal fogja sújtani az Unió az orosz olajkereskedelmet, azóta a hajótulajdonosok rekord áron adták az öreg tankerjeiket a közel-keleti és ázsiai vevőknek. Ők leginkább az Indiába és Kínába orosz olajat szállító hajók egekbe szökő charterárán nyerészkednének.
Nagyon jól jártak
Például a genfi központú Fractal Shipping egy év alatt 23 olaj- és üzemanyagtartályból álló flottát állított össze dubaji tulajdonosoknak. A legtöbb orosz nyersolajat szállít a balti és fekete-tengeri kikötőkből Ázsiába – jegyzi meg a VG.
Egy évvel ezelőtt kezdtek dolgozni a régi tankerek felújításán. Akkor még arra számítottak, hogy a koronavírus lecsengésével javulhat a piac, meg fog nőni a kereslet a tengeren szállított olajra, így a tankerhajókra, és emelkedni fognak a fuvardíjak. Azonban augusztusban és szeptemberben tömegével keresni kezdték a céget a tankerfelújítások miatt olyanok, akik be akartak szállni az orosz olajszállítási üzletbe.
Leselejtezésre várta, most az olajkereskedelem alappillérei
A legnagyobb nyugati olajszállító társaságok nagyjából 15 évig használnak egy tankert, aztán ócskavasként adták el. Viszont a Fractal flottája 13-19 éves hajókból áll. Ezek ára is jelentősen megugrott az utóbbi időben a növekvő kereslet miatt. Különösen az Aframax hajóké emelkedett, amelyek akár 600 ezer hordónak megfelelő olajmennyiséget is szállíthatnak. Egy ilyen, 20 éves hajó árszintje egy év alatt 86 százalékkal nőtt a világpiacon, 11,8 millió dollárról 22 millióra. Idén 148 hasonló tanker cserélt gazdát.
Durva adok-kapok készül az olajárplafon miatt
Mindeközben a G7-csoport és Ausztrália megállapodott az orosz kőolaj hordónkénti 60 dolláros árplafonjáról, amely lehetővé teszi az európai szolgáltatóknak, hogy orosz olajat szállítsanak az Unión kívüli országokba, feltéve, hogy annak ára a felső határ alatt marad. Moszkva persze sérelmezi a döntést, ezért úgy tűnik, egyre jobban Kína felé fordul.
Az energetikai partnerség stratégiai jelleget öltött. A földgáz-, kőolaj- és szénszállítások növekednek. Kínában orosz részvétellel folytatódik az atomerőművek építése. Készek vagyunk teljesíteni minden hatályos szerződéses kötelezettséget és új, nagyszabású kezdeményezéseken dolgozni ezen a területen
- nyilatkozta Mihail Misusztyin orosz miniszterelnök.
Az orosz pénzügyminisztérium közleményben ismerte el, hogy a szövetségi költségvetés novemberi olaj- és gázipari többletbevételeinek tényleges volumene 90,2 milliárd rubellel alacsonyabb a vártnál. A tárca novemberre 282,8 milliárd rubeles olaj és gáz többletbevételt prognosztizált (a rubel jelenleg mintegy 6,28 forintot ér). Decemberben a pénzügyminisztérium szerint az orosz költségvetés olaj- és gáz-többletbevételei 176,1 milliárd rubelt tehetnek ki, a tényleges olajárnak a bázist meghaladó szintje miatt.