Napokon belül távozik Oroszországból a Nokia és az Ericsson. A cégek kivonulása olyan mértékben rombolhatja az ország távközlési hálózatát, hogy egyes vidéki területeken ellehetetlenülhet a működése. A 90-es években látottakhoz hasonló helyzetet teremthet az vállalatok távozása.
Az orosz telekommunikációs hálózat is megsínyli a szankciókat
Iparági források szerint hamarosan lassabb internetet, több híváskiesést és nem csatlakozó hívást fognak tapasztalni az oroszok. A távközlési szolgáltatók nem fogják tudni frissíteni és javítani a szoftvereket. Emellett megfogyatkoznak az alkatrészkészleteik is.
Mindez azzal magyarázható, hogy kivonul az Ericsson és a Nokia Oroszországból az év végén. A két cég a távközlési berendezések nagy részét, például a bázisállomások mintegy felét birtokolja az eurázsiai országban. Emellett eddig ők biztosítottak olyan kulcsfontosságú szoftvereket, amelyek miatt összhangban működhettek a hálózatok.
Mindenképpen távoznak
Az év vége felé vagyunk, és akkor jár le minden szankció alóli mentesség
- nyilatkozta Carl Mellander, az Ericsson pénzügyi vezetője a Reutersnek.
Pekka Lundmark, a Nokia vezérigazgatója is közölte, hogy teljesen ki fog vonulni a vállalat az orosz piacról, és semmit nem szállítanak a továbbiakban az országba.
A szakemberek szerint a hirtelen szakítás Oroszország és a nyugati cégek között egy generációval vetheti vissza az orosz távközlést.
Ha ez a helyzet évekig tart, az orosz mobilhálózatok a lefedettség tekintetében visszatérhetnek az 1990-es évek végi állapothoz. Akkor az országos lefedettség a nagyvárosokra és a leggazdagabb külvárosokra korlátozódott
- idézi Leonyid Konik távközlési szakértőt a Portfolio.
A szakember szerint az orosz vidéken fog először összeomlani a távközlés, miután a szolgáltatók onnan csoportosítják át a berendezéseket a városi hálózatok megerősítésére.
A távközlési piac közel harmadát a kínai Huawei birtokolja. Ők továbbra is frissítik a szoftvereket és végeznek karbantartást, viszont a források szerint felfüggesztették az új berendezések oroszországi értékesítését.
Padlóra került az orosz autógyártás is
Azonban eddig nem az orosz távközlés, hanem az autóipar sínylette meg a legjobban az ország ukrajnai háborúját. A keleti szomszédunk megtámadását követő hónapokban a személygépjármű-gyártás a 3 százalékára, az újautóeladás pedig a 20 százalékára zuhant Oroszországban. A nyugati autógyártók sorra hagyták ott az orosz piacot, a gazdasági szankciók pedig a megmaradt autógyárakban lehetetlenítették el a gyártást.
Korábban Európa legnagyobb autópiaca volt az orosz, melynek az élén a Toyota és az AvtoVAZ (a Lada anyavállalata) állt, de nagyjából 60 márka versenyzett a piacért. Jelenleg csupán 14-15 maradt, melyből 3 orosz, a többi kínai. Az utóbbiak újautó-eladásainak a részaránya az év eleje óta megháromszorozódott. Jelenleg körülbelül 30 százalék, jövőre elérheti a 40 százalékot, néhány éven belül pedig a 70-et, hacsak nem pörög fel az orosz gyártás.