Az okostelefonok "kiegészítője" lehet az okosruha is
Fotó: Shutterstock

Van már olyan ruha, amely feltölti viselője okostelefonját

Az új fejlesztésű okosruhák szenzorjai akár a mozdulatainkkal termelt elektromosságot is eltárolhatják, ami mobiltelefonok töltésére is alkalmas lehet. Más fejlesztők ugyanilyen célból napelemeket helyeztek pulóverekre.


Új módszert kínálnak az okosruhák a mobiltelefonok töltésére

A mobiltelefonunk akkumulátora csak véges energiát szolgáltat, és konnektorból sincs mindig lehetőségünk feltölteni a telefonunk. Ezen probléma megoldására fejlesztik az okosruhákat, melyeknek több verziója is létezik.

A kenyai Ruuj Caflon dizájner napelemes, telefon töltésére alkalmas kapucnis pulóvereket alkotott – írja a Deutsche Welle. A ruhák vízhatlanok, hogy a viselőket ne érje áramütés a használatukkor. Az sem véletlen, hogy ezeket Kenyában találták ki, ahol gyorsan terjednek a mobil- és okostelefonok, azonban a lakosság kevesebb mint háromnegyede rendelkezik árammal. A ruhadarabok csupán 49 dollárba kerülnek – jegyzi meg a VG.

Ezzel szemben az University of Bath kutatói azon dolgoznak, hogy az áramot a ruhák a testmozgással termelt elektromosságból nyerjék, ami akár szenzorokat, vagy mobiltelefonokat is elláthat energiával. Ehhez a textilipar egyik leggyakoribb alapanyagát, a nejlont tennék alkalmassá. Ezzel azt a problémát is kiküszöbölnék, hogy jellemzően a mozgásból energiát termelő anyagok mérgező ólmot tartalmaznak. Azonban a technológia kiforratlan, hiszen a céljaiknak megfelelő anyag egyelőre nem igazán alkalmas ruhagyártásra – áll a Study Finds cikkében.

A ruhásszekrény a klímavédelmi harc egyik csatatere

Egyelőre nem világos, hogy az okosruhák javíthatnak-e a helyzeten, de ha a dolgok nem változnak, a divatipar a globális szén-dioxid-kibocsátás negyedét fogja adni 2050-re. 2030-ra pedig 35 százalékkal több földterületet kell felhasználni a fonalak előállításához.

Az elmúlt 15 évben a ruházati termékek gyártása megduplázódott, miközben a ruhák tényleges viselési ideje közel 40 százalékkal csökkent. Az EU-ban a csökkenő árak miatt az emberek minden eddiginél több ruhát vásároltak, miközben kevesebb pénzt költöttek rá.

Ez nem fenntartható. Azonban vagy egy új útja a divatnak, melyben az emberi és környezeti jólétet előnyben részesítjük az eldobható fast fashion egyre növekvő fogyasztásával szemben. Ez azt jelenti, hogy mindannyian 75 százalékkal csökkentjük az újonnan vásárolt ruhák számát, tartós termékeket vásárolunk, és a ruhadarabokat életük végén újrahasznosítjuk.

Az ipar fenntarthatósági erőfeszítései nem elegendők

A divat folyamatosan gyorsul. A fast fashiont felváltja az ultra-fast divat, amely soha nem látott mennyiségű új ruhát dob a piacra. Az év eleje óta szeptemberig a fast fashion divatóriások, a H&M és a Zara együttesen mintegy 11 ezer új modellt jelentettek meg. Ugyanezen idő alatt az ultra-fast fashion divatmárka, a Shein 314 877 új terméket. A gyorsulás óriási mennyiségű hulladékot termel.

Válaszul a divatipar számos tervet dolgozott ki a probléma kezelésére. Az olyan erőfeszítések, mint a fenntarthatóbb fonalakra és textíliákra való áttérés, valamint az etikusan tudatos választási lehetőségek kínálata dicséretes. Azonban ezek az intézkedések nagyon keveset tesznek az ágazat gyorsan növekvő erőforrás-fogyasztásával és hulladéktermelésével való tényleges szembenézés érdekében.

Ne hagyd ki!