A YouTube applikációja tölt egy okostelefonon, ami mellett két bluetooth fülhallgató található egy piros asztalon
A YouTube társalapítója, Jawed Karim frissítette a platform legelső videójának leírását, hogy kifejezze, mennyire rossz úton jár a vállalat az új üzletpolitikájával.


Miért is hallgatnának a „népre”?

A YouTube először idén májusban jelentette be, hogy teszt jelleggel egyes videók alatt eltünteti a „dislike", azaz a „nem tetszik" gombot. November elején kiderült, hogy a platformnak tetszik a változtatás, ezért úgy döntött, hogy a továbbiakban egyetlen videó és komment alatt sem tünteti fel a dislike-ok számát.

Maga a lefelé mutató ikon megmarad, de valójában teljesen okafogyottá válik, ugyanis a valós számokat ezentúl csak a videók készítői láthatják. A YouTube azzal indokolta lépését, hogy így szeretné elkerülni a tartalomgyártók zaklatását és a dislike-kampányokat. Az anyavállalat, azaz a Google állítása szerint sokkal kevesebben kattintanak a nem tetszik gombra, ha a tartalom mellett nem látszik a valós szám.

Bár első hallásra kedvezőnek tűnhet az újítás – főleg a kisebb csatornák számára-, a valóság az, hogy szinte az összes tartalomgyártó ellenzi a döntést. Még maga a YouTube társalapítója is.

Ha nincs rossz, nincs jó sem

Jawed Karim a YouTube első, általa feltöltött videójában fejezte ki nemtetszését.

Ahogy néztem Matt Koval bejelentését a dislike-ok eltávolításáról, éreztem, hogy valami nincs rendjén. A szavai nem voltak összhangban a tekintetével. A videó egy interjúra emlékeztetett, amelyet Jeremiah Denton admirális adott 1966-ban. Soha nem láttam még kevésbé lelkes, vonakodó bejelentést valamiről, amiről azt gondolják, hogy nagyszerű.

Hozzátette, hogy egyetlen tartalomgyártó sem létezik a világon, aki szerint jó ötlet eltávolítani a dislike-ok számát. Azt is kifejtette, hogy miért ért egyet velük:

A rossz tartalom egyszerű és gyors azonosításának képessége a felhasználók által generált tartalomplatformok alapvető jellemzője. Miért? Mert nem minden, felhasználó által generált tartalom jó. Valójában a legtöbb tartalom egyáltalán nem jó. És ez jól is van így. Az eredeti ötlet soha nem az volt, hogy minden tartalom jó legyen. Az ötlet az VOLT, hogy a tartalmak tengerében ott vannak azok a remek alkotások is, amelyek arra várnak, hogy felfedezzék őket. És ahhoz, hogy ez megtörténjen, a nem túl minőségi alkotásokat a lehető leggyorsabban ki kell szűrni.

Pontosan erre való a nem tetszik gomb.

A folyamat működik, a neve az, hogy a tömegek bölcsessége. Ha a platform közbe avatkozik, ez a folyamat megszakad. Amint ez megtörténik, a platform hanyatlása is elindul. A YouTube olyan hellyé akar válni, ahol minden középszerű? Mert semmi sem lehet nagyszerű, ha semmi sem rossz.

Karim 2005-ben alapította a világ jelenlegi legnépszerűbb videómegosztó-platformját Chad Hurley-vel és Steve Chen-nel, akikkel a PayPal-nál találkozott. Egy évvel később, 2006-ban 1,65 milliárd dollárért eladták az ötletüket a Google-nek. Karim az évek során többször is hangot adott véleményének a YouTube döntéseivel kapcsolatban. 2013-ban komoly kritikákkal illette a céget, amikor a Google+ fiókokhoz akarta kötni, hogy valaki kommentelhessen.

Itt az első YouTube videó, ahol Karim egy állatkertben beszél arról, mennyire menők az elefántok:

The Conversation

Ne hagyd ki!