Tavaly különösen sok érkezett
Fotó: Shutterstock

Ömlik a szlovák tej Magyarországra

Nagyot csökkent a tej és tejtermékeink exportja tavaly. Emiatt negatívba fordult ezen termékek külkereskedelmi egyenlege. Mindeközben sokkal több szlovák tej áramlott az országba, mint korábban.


Több tej érkezik az országba, mint amennyi kiáramlik

A 2022-es növekedés után tavaly romlott a hazai tej- és tejtermékszektor külkereskedelmi teljesítménye. Az import értéke 7 százalékkal nőtt euróban számolva, amíg az export 9 százalékot esett éves alapon – közölte a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács.

Az ágazat külkereskedelmi mérlege 2022-ben pozitív volt, hiszen az export értéke 8 százalékkal meghaladta az importét. Azonban tavaly fordult a kocka: az import haladta meg 8 százalékkal az exportot.

A belföldi fogyasztás is átalakult 2023-ban, nagyrészt az ársapkák miatt. A korábban népszerű 1,5 százalékos zsírtartalmú UHT-tej értékesítése 18 százalékkal csökkent az előző évhez képest, mivel erre a termékre nem vonatkozott az árstop. Ellenben a 2,8 százalékos zsírtartalmú UHT-tej eladásai 27 százalékkal nőttek az árkorlátozás miatt.

A legnagyobb mennyiségben importált nyers- és fogyasztói tej behozatala is növekedett, mégpedig 3 százalékkal. Különösen a szlovák tej importja ugrott meg, mintegy 16 százalékkal.

Változások történtek a magasabb feldolgozottságú tejtermékek piacán is. A savanyított termékek importja 6 százalékkal csökkent. Viszont a sajt és túró kategóriájában 14 százalékkal emelkedett a behozott mennyiség – írja a Világgazdaság.

Tej és kakaó nélkül készít „csokoládét” egy német startup

Egyébként a tejpiacnak az sem kedvez, hogy sokan térnek át speciális étrendekre manapság. Például tej- és kakaómentes, valamint vegán alapanyagokból állít elő az eredetinél olcsóbb „csokoládét” egy német startup. A 2021-ben indult céget egy testvérpár indította, Dr. Sara és Dr. Maximilian Marquart. A cégbe eredetileg 6 millió dollárt fektettek a befektetők. Ez most 15,4 millió dollárral egészül ki. Ráadásul jelenleg olyan cégekkel állnak üzleti kapcsolatban, mint például a Lindt vagy a Lufthansa.

Maximilian anyagmérnök, Sara pedig élelmiszervegyész. A kakaómentes vagy éppen a vegán „csokoládé” gondolata nem tőlük származik. Azonban cégük, a Planet A az eddigi, mesterséges alapanyagokra épülő megoldások helyett inkább a természetes összetevők irányába fordult. A müncheni székhelyű startup elsősorban napraforgót és zabot használ a speciális „csokoládé” gyártásához, illetve más élelmiszergyártási folyamatokból megmaradt melléktermékeket.

Korábban arra jutottak, hogy a fogyasztók által kedvelt „csokoládés íz” elsősorban a fermentációból, a pörkölésből és a hozzáadott alapanyagokból, nem pedig a kakaóbabból származik. Ezért létrehoztak egy saját mikrobaktérium-kultúrát az alapanyagaik fermentálásához.

A kakaómentes, vegán „csokoládéjukat” ChoViva néven forgalmazzák a B2B szektorban, tehát kizárólag más vállalatoknak értékesítenek. Termékeiket kínálják például félédes, „tejcsokoládé” és „fehércsokoládé” változatban. Állítják, ezeket ugyanúgy fel lehet használni, mint a valódi csokoládét – írja a Financial Times.

Ne hagyd ki!