Látott már szebb napokat is a magyar borágazat, amely az évtizedek alatt fokozatosan leszakadt az élmenőktől, miközben más, nem klasszikus bornemzetek szépen feltornázták magukat. A kérdés, hogy meg lehet-e fordítani a tendenciát.
Egy érdekes grafikon kering a Facebookon, amelyben évtizedekre visszamenőleg bemutatják, hogy mely országok voltak a világ legnagyobb borexportőrei – szúrta ki az Infostart.
A grafikonon jól látszik ,hogy az 1960-as éveket egyértelműen Algéria uralta export terén. A következő évtizedre viszont az olasz bortermelés begyújtotta a rakétákat, és letaszította az afrikai országot a trónról, amit egészen 1987-ig nem is engedtek át másnak – a franciák ekkor két évre átvették a vezetést.
A két nemzet ezután sokáig egymással csatázott, Spanyolország pedig végig a nyomukban volt. Később, 2010-től nevető harmadikként még csak ledolgozták a hátrányt, majd 2014-től már ők exportálják a legtöbb bort külföldre.
2020-ban ugyan egy évre Olaszország ismét visszavette a vezetést, de a spanyolok ezt gyorsan korrigálták. A végső, 2021-es rangsor élén így Spanyolország áll, őt követi Olaszország, majd Franciaország.
Érdemes még megemlíteni Chile, Argentína, Ausztrália, Dél-Afrika és az Egyesült Államok borászatait is: ezek az országok növekedtek a legdinamikusabban az évtizedek alatt.
Mi a helyzet velünk?
Ahogy a grafikon is mutatja, Magyarország a '60-as évektől kezdve sokáig az élmezőnybe tartozott, ráadásul a rendszerváltás környékén, és azt megelőzően párszor a legjobb öt borértékesítő ország közé is sikerült becsúsznunk.
Hazánk azonban az ezredforduló környékén egyre lejjebb csúszott, többször is lekerülve a 15-ös listáról. 2021-re már teljesen lecsúsztunk, ami a borkivitelünk visszaesésének következménye: 2021-ben 97 és fél millió litert exportáltunk, szemben a korábbi, több mint 100 millió literes exporttal.
Lesz-e pozitív változás a jövőben?
A szándék úgy tűnik, hogy megvan a magyar kormányban, hiszen – osztrák példát követve – egy új céget alapított a borkereskedelem erősítése érdekében.
A január 3-án bejegyzett Magyar Bormarketing Ügynökség Zrt. főtevékenysége konferencia és kereskedelmi bemutató szervezése lesz, tulajdonosi jogait a Miniszterelnökség gyakorolja majd. Rókusfalvy Pál bormarketingért felelős kormánybiztos a cégalapítást az osztrák példával indokolta, ahol 1986 óta létezik bormarketinggel foglalkozó ügynökség.
A bortámogatási lépések nem mindenkinek tetszettek: a kritikusok szerint a pályázati támogatásokból olyan nagy mértékben részesülhetett a borágazat, amekkorát a termelési volumenük nem biztos, hogy indokol. A kritikákról bővebben ITT lehet olvasni.