A magyar bor marketingén javítana a kormány
Fotó: Shutterstock

Új céggel futtatná fel a borkereskedelmet a kormány

Osztrák példát követve egy új céget alapított a kormány a borkereskedelem erősítése érdekében. Ezzel újabb segítséget kap az ágazat, pedig nem mindenkinek tetszik az sem, hogy az élelmiszeripart célzó pályázatokból is olyan nagy mértékben részesülhetett a szektor korábban, amekkorát a termelési volumene nem biztos, hogy indokolt.


Újabb segítség érkezik a hazai borágazatnak

Új céget alapított a kormány Magyar Bormarketing Ügynökség Zrt. néven január 3-án. A főtevékenysége konferencia és kereskedelmi bemutató szervezése. A Magyar Közlöny szerint a vállalat tulajdonosi jogait a Miniszterelnökség gyakorolja. Nem okozhat nagy meglepetést, hogy ide került a cég, hiszen a kormány tagjainak feladat- és hatásköreit rögzítő kormányrendelet a Miniszterelnökséget vezető miniszterhez (Gulyás Gergely) sorolja a közösségi bormarketing és a magyar bor egységes kommunikációjának feladatait.

Rókusfalvy Pál bormarketingért felelős kormánybiztos korábban is beszélt egy esetleges bormarketing-ügynökség előnyeiről. Megjegyezte, hogy a bormarketinget akkor lehet a helyére tenni, ha a legfelsőbb szinten van kezelve, és meg van tervezve több évtizedre előre. Példaként Ausztriát hozta fel, ahol 1986 óta működik egy ilyen cég.

Nálunk az elmúlt harminc évben kormányoktól függően mindig új vízió mentén indultunk el, foglalkozott vele az Agrármarketing Centrum, a Magyar Turisztikai Ügynökség, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, az Agrárminisztérium, és a külgazdasági minisztérium is elég aktív a borexport terén, ami nem baj, csak a koordinációs szerepet nem vállalta még senki. A kormány jól ismerte fel, hogy erre szükség van. A vízión túl kell lépni, kell egy stratégia, aminek pedig kutatáson kell alapulnia

- idézi a szakembert a VG.

Sok támogatást kaphattak a borászok, nem mindenkinek tetszik

Tehát újabb segítséget kap a borszektor a kereskedelemben. Azonban nem mindenkinek tetszett az sem, hogy olyan nagy mértékben részesülhetett a borágazat a korábban megjelent élelmiszeripari fejlesztéseket célzó pályázati forrásokból, amekkorát a termelési volumenük nem biztos, hogy indokol.

Hamarics Imre, az IH Management Kft. ügyvezető-tulajdonosa a Portfolio Agrárszektor 2022 konferencián beszélt róla, hogy élelmiszeripari pályázati kiírások megjelenése óta a borágazat a keretösszeg 25 százalékára volt jogosult, pedig az ágazat az élelmiszeripar termelési volumenének csupán a 3-4 százalékát adta. Például a Vidékfejlesztési Program első komolyabb felhívás 2016-ban jelent meg a „Mezőgazdasági termékek értéknövelése a feldolgozásban” néven. 167 milliárd volt a keretösszege, valamint kaptak egy hasonló nevű pályázatot a borászok is 40 milliárdos kerettel.

Ami kifejezetten az élelmiszeripari vállalkozásoknak lett kiírva, az a 2021-es pályázat volt az élelmiszeripari üzemek fejlesztésére és komplex fejlesztésére. A kettő között az volt a különbség, hogy csak technológia- és eszközbeszerzésre lehetett pályázni, míg a másiknál már építeni is lehetett, és akár 5 milliárdos támogatást is igényelhetett a pályázó. Az élelmiszeripari üzemek komplex fejlesztésére kiírt pályázat keretösszege 200 milliárd volt, ebből 40-re a borászok pályázhattak csak

- nyilatkozta Hamarics Imre.

A szakember kiemelte, néhány pályázat érdekessége, hogy a borágazattal ellentétben nem támogatták például a sör- vagy az ásványvízágazatokat.


The Conversation

Ne hagyd ki!