Jellemzően jók a tapasztalatok a termelői piacokkal
Fotó: Shutterstock

Kiheverték a koronavírust a termelői piacok

A regisztrált kistermelők létszámával párhuzamosan nőtt a termelői piacok száma az elmúlt években. Bár a világjárvány időszaka jellemzően kedvezőtlenül hatott ezeknek a piactereknek a működésére, a közelmúltban kezdenek magukra találni, és manapság is adnak át új helyszíneket.


Tovább növekszik a termelői piacok száma

Nemzetgazdasági szempontból fontos cél, hogy a magyar emberek elsősorban a hazai előállítású termékeket válasszák. (…) Különösen így van ez az élelmiszerek esetében, melyek előállítása munkát ad az élelmiszerláncban dolgozók számára

- nyilatkozta Nagy István agrárminiszter az Abda Agora vásártér átadó ünnepségen.

Hozzátette, a kormány több mint egy évtizede vezette be a termelői piac fogalmát. Azóta támogatja az ilyen piacterek kialakítását, ezzel is erősítve a helyi gazdaságot. Emiatt majdnem háromszorozódott a termelői piacok száma 2012 ősze óta. Jelenleg pedig több mint 320 ilyen helyszín létezik az országban, ahol a környékbeliek biztonságos, jó minőségű élelmiszerekhez jutnak a környékbeli termelőktől.

Megjegyezte, a termelői piacok számával párhuzamosan nőtt a regisztrált kistermelők létszáma is. Amíg 2010-ben a nyilvántartásukban nagyjából 5 ezer, 2022-ben már több mint 22 ezer kistermelő szerepelt.

Megtörte a koronavírus a termelői piacokat

A helyi termelői piacok működését 2012-ben szabályozta a kormány, majd pályázatok is segítették a terjedésüket. A speciális kiskereskedelmi helyszínek létrehozásának célja az volt, hogy megkönnyítsék a kisebb helyi termelők termékeinek eljuttatását a fogyasztókhoz. Meglehetősen egyszerű szabályok vonatkoznak rájuk, azonban ezeken a helyszíneken csak kistermelők árulhatnak magyarországi gazdaságokból származó mezőgazdasági, illetve élelmiszeripari termékeket.

A termelői piacok gyors terjedését és népszerűségét a koronavírus-járvány időszaka törte meg, amikor gyakorlatilag hónapokra bezárt az ország. Az emberek minimalizálni próbálták a fizikai kontaktust másokkal, így kerülték a zsúfoltabb helyeket is, például a piacokat. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) adatbázisában szereplő termelői piacok egy része már nem, vagy más formában üzemel. 2023 elején nagyjából 200 lehetett az aktív helyszínek száma, azonban igen sok hasonló vásár van Magyarországon, amelyeket jellemzően helyi programokkal együtt rendeznek.

A NAK véleménye szerint a termelői piac előnye, hogy:

  • jó a hangulata és lehet kérdezni a termékekről;
  • nagyobb forgalmat, így jelentősebb bevételeket biztosíthat a termelőknek és a kézműves élelmiszerek előállítóinak;
  • hazai, nem előre csomagolt élelmiszereket vásárolhatnak a fogyasztók;
  • nagyobb vásárlói bizalmat teremt, hiszen megismerheti a vevő a termelőt;
  • erősíti a tudatos vásárlást;
  • közösséget épít;
  • valamint hozzájárulhat a helyi turizmus fellendüléséhez.

Ne hagyd ki!