Megmutatjuk december legkeresettebb traktormárkáit, valamint azt, hogy tavaly miként alakult a mezőgazdasági gépek magyarországi piaca.
Így alakult a hazai traktorpiac
Szezonális élénkülés jellemezte a traktorok magyar piacát decemberben. 12,5 százalékkal több gépet, pontosan 369 darab járművet vásároltak a magyar gazdák mint 2020 utolsó hónapjában, amikor 328 cserélt gazdát. 2019 decemberéhez képest pedig 25,5 százalékkal nőtt az eladott traktorok száma - akkor 294 darabot értékesítettek.
2021-ben összesen 3335 traktor adtak el. 2020-ban ennél kevesebb, pontosan 3111 járművet. 7,2 százalékkal nőtt tehát egy év alatt a piac. 2019-hez képest is több mezőgazdasági gép fogyott, akkor ugyanis 3112 darabot értékesítettek
– írja az Agrárszektor.hu a Carinfo adataira hivatkozva.
A John Deere volt a legnépszerűbb traktormárka decemberben, amelyből 81-et adtak el az említett hónapban. Ez a mennyiség 29-cel több, mint az azt megelőző év azonos időszakában. A képzeletbeli dobogó második helyén a New Holland áll, amelyből 43 darabot értékesítettek. Ez 13-mal több eladást jelent, mint 2020 utolsó hónapjában. A harmadik helyen pedig a Claas végzett, amelyből 9-cel többet, azaz 29 darabot vásároltak most a gazdák, mint a megelőző év azonos időszakában.
Népszerűek voltak a Solis és a Kubota márkák is az elmúlt hónapban. Az előzőből 26-ot, 19-cel többet, az utóbbiból pedig 18-at, vagyis 10-zel több traktort értékesítettek 2021 decemberében, mint 2020 tizenkettedik hónapjában. Az eladási lista első tíz helyén továbbá olyan márkák szerepelnek, mint a Case, a Polaris, a Fendt és a Massey Ferguson.
Jönnek az önműködő traktorok
Nem a mai volt az egyetlen traktoros hírül a hétre. Néhány napja arról írtunk, hogy a John Deere már több mint két évtizede dolgozik az önvezető traktorok-technológiáján, és úgy néz ki, idén végre beérik a munkája gyümölcse.
Félreértések elkerülése végett a Deere nem önvezető traktorokat, hanem olyan technológiát fejlesztett, amellyel felszerelve a hagyományos járművek sofőr nélkül is el tudják végezni a feladataikat.
A fejlesztés lidar (lézer alapú távérzékelés) eszközöket és radarokaz, illetve speciális kameraszenzorokat használ, amelyek működését egy távvezérlésű szoftver felügyeli. Az említett eszközökkel felszerelt traktorokat a tulajdonos/gépkezelő kiviheti a szántóföldre, ahol a jármű egy gombnyomásra megkezdi munkáját az előre beprogramozott útvonalon. A szoftver a munka közben élőképet küld a kezelő okostelefonjára.
És hogy kinek éri ez meg? Lényegében bármely gazdának, de főleg azoknak, akik évente kettő vagy több fajta növényt termesztenek a földjeiken, nagy területen. Az önvezető technológiával a traktorok a nap 24 órájában, jóformán szünet nélkül üzemelhetnek. Ez lehetővé teszi a gazdáknak, hogy extra ültetvényekkel bővítsék a tevékenységüket.
A John Deere egyelőre kicsiben gondolkozik, tervei szerint idén 12-20 csomagot fog értékesíteni. A vállalat döntéshozói egyelőre nem jutottak dűlőre, hogy milyen formában árulják a technológiát. Felmerült az előfizetéses és a bérbeadási modell is. Előbbi azért lenne előnyös a cég számára, mert a szoftverfrissítésekkel további összegeket gombolhatnának le a gazdákról.
A több mint 110 milliárd dolláros piaci értékű vállalat vezetősége bizakodó a technológiával kapcsolatban. Dan Leibfried, a John Deere automatizálásért felelős igazgatója kifejtette, hogy a cég aktívan jelen van a mezőgazdasági ágazatban, és a vásárlók is elégedettek a termékeikkel. A termelési volumen növelése mellett prioritásként kezelik a technológia elterjedésének gyorsítását is.
Ha minden jól halad, akkor a közeljövőben további mezőgazdasági folyamatokat is automatizálni fog a vállalat. A traktorok után vélhetően a permetező berendezések következnek.