Jégháló az almaliget felett - a kép illusztráció
Fotó: Shutterstock

A jó magyar almát külföldön is veszik, ennyi a titok

A szobi Ipoly 2000 Fruct Kft jelenleg 15 hektár almásligeten gazdálkodik. Termékei javát a szlovák piacon értékesíti. Tavaly innovatív megoldásaik miatt rangos díjra jelölték őket a magyar mezőgazdaság meghatározó szereplői.



Ilyen egy modern almafarm

Az Ipoly 2000 Fruct Kft-t is jelölték a Portfolio Csoport 2021-es az „Év kertészete” díjára (a díjat végül Nagy József vehette át a RÓNA KER-TÉSZ Kft-től). Két család alapította a céget még 2000-ben. Akkor még mintegy 6 hektáron gazdálkodtak. Jelenleg 15 hektár intenzív almaültetvénnyel rendelkeznek Szob közvetlen szomszédságában, ahol további gyümölcsösök ültetését is tervezik – írja az agrárszektor.hu.

„Az almafajtáink közül, ami Magyarországon hagyományosnak számít az Idared, a Golden és a Gála. Vannak azonban újabb fajtáink is, mint a Pinova és a Topáz, azonban tervezzük újabb fajták bevezetését is. A gyümölcsök körülbelül 70-80 százaléka szlovák exportra kerül, belföldre mindössze a 10-20 százaléka jut. A maradékot pedig mi saját magunk feldolgozzuk és gyümölcsléként értékesítjük”

– nyilatkozta Orbán József, a szobi cég ügyvezető igazgatója.

A vállalkozó arról is beszélt, hogy folyamatosan fejlesztik a gazdaságot. Az ültetvény például teljesen jéghálózott, illetve csepegtető öntözéssel van ellátva. 2019-ben pedig egy 500 tonnás hűtőt építettek az almaligetük mellé. A következő években további 5 hektár gyümölcsös létesítését tervezik, így 2024-re el szeretnék érni a 20-21 hektárt.

„Én úgy gondoltam ezelőtt 20 évvel, hogy a nyugdíjas éveimet szeretném majd ebben a gyümölcsösben eltölteni, azért, hogy azok is hasznosan teljenek. A természet, a föld és a gyümölcstermesztés szeretete az, ami engem és a családomat motivál. Nem szeretünk unatkozni”

– mondta Orbán József.

Ő volt az év női agrárvállalkozója

Orbán Józsefet és az Ipoly 2000 Fruct Kft-t ugyan nem díjazta tavaly a Portfolio Csoport, azonban Nemes-Nagyné Vas Andreát, a NEMES családi vállalkozás ügyvezetőjét igen. Ebben a cikkünkben írtunk róla a közelmúltban. A vállalkozó olyan jelölteket előzött meg, mint a tojásszektorban érdekelt Gyöngyöstojás Kft. vezetője, Papp Veronika, vagy a mangalicafarmjáról és mangalicatermékeiről ismert Fekete Zsóka.

Nemes-Nagyné Vas Andreát üvegházas kertészeteket üzemeltet a férjével, immár 18 éve. Amíg a 2000-es évek elején összesen 4 hektár üvegháza volt a családnak, mára a méretük 30 hektárra bővült (300 ezer négyzetméter) Szeged közelében.

Elsősorban paradicsomot termesztenek, azonban előfordul az üvegházaikban a fejessaláta, a kígyóuborka és a kaliforniai paprika is. Termékeiket több áruház forgalmazza.

A kezdetekben fürtös paradicsomokat termeltek, majd ehhez csatlakoztak később például a koktélparadicsomok és a snackparadicsomok. Paradicsomból mintegy 30 különböző fajtából áll a kínálatuk, amelyből néhány az országban egyedül náluk kapható.

„A fejlesztések, az innováció, a digitalizáció folyamatosan az életünk része. Holland példákat követve látjuk, hogy a modernizáció és a digitalizáció - azon az úton, amin mi is szeretnénk haladni – elengedhetetlen a fejlődéshez. Évről évre próbáljuk a legújabb technológiákat itthon is bevezetni – nem csak az üvegháztermesztési technológiákban, hanem akár a csomagolásban, vagy éppen a logisztikai központunknak a szinten tartásához és a fejlesztéséhez is”

- nyilatkozta Nemes-Nagyné Vas Andrea.

A vállalkozó hölgy elmondása szerint évről évre próbálnak alkalmazkodni a vásárlók és az áruházak igényeihez. Folyamatosan fejlesztik termékeiket, ezért új ízeket és különleges zöldségeket (például lilaparadicsom) próbálnak belevinni kínálatukba.

Az üzletasszony beszélt arról is, hogy a kertészetük már most többgenerációs családi vállalkozás, és bíznak abban, hogy az újabb generációváltás is megoldható lesz a későbbiekben. Férjével négy gyermekük van, akik szintén érdeklődnek az üvegházas kertészkedés iránt.

Ne hagyd ki!