Fiatal mangalica sertések
Fotó: Shutterstock

Így lett 20-ból 50: mangalicás sikersztori a Hajdúságban

Nem tenyésztőnek készült, de a 20 helyett 50 „ölébe csöppent” mangalica hamar megváltoztatta a fiatal hajdúsági vállalkozó hölgy életét.



A fiatal hajdúsági hölgy és a 600 mangalica

Jelölést kapott a Portfolio Csoport 2021-es az „Év női agrárvállalkozója” díjára Fekete Zsóka, Hajdúböszörményben mangalicatelepet működtető szakember. A díjat ugyan nem ő szerezte meg (hanem Nemes-Nagyné Vas Andrea a NEMES Családi vállalkozástól) azonban a fiatal gazda igen érdekes foglalkozást választott, ami mindenképpen figyelmet érdemel.

Fekete Zsóka a „Fekete Zsóka Mangalica Farm” ügyvezetője és tulajdonosa 2012-ben indította a szürkemangalica-tenyészetét mintegy 20 kocával. Azóta jelentősen gyarapította sertései számát: mára 80 anyakocával rendelkezik, így körülbelül 600 darabot számlál a teljes állománya.

„Az én történetem, az én vállalkozásom egy mesébe illő sztori, mert nem úgy indult, hogy én mangalica-tenyésztő szeretnék lenni. Én édesapán nyomdokaiba szerettem volna lépni azzal, hogy ő biozöldségtermesztéssel foglalkozott. Én az élelmiszermérnöki végzettségemmel szerettem volna tovább vinni a vállalkozását, és feldolgozott zöldségeket szerettem volna a piacra készíteni”

– nyilatkozta Fekete Zsóka az Agrárszektor vele készített videójában.

Zöldségesnek készült, mangalicafarmja lett

A fiatal vállalkozó elmondta, hogy csak a biozöldségtermelés melléktermékeinek a hasznosítása miatt vágott bele a mangalicatenyésztésbe. Életében azonban váratlan dolog történt, amikor megérkezett az első 20 kocája: pár napon belül elkezdtek fialni, így egy hét alatt 50 új sertéssel gazdagodott az állomány.

A gazda emiatt újragondolta az üzleti modelljét és azóta – mint mondja – mangalicával kel és mangalicával fekszik.

„A mindennapok a feldolgozás vonalán történnek. A tenyésztésben az édesapám segít, az állatokkal ő van. Vannak kollégák, akik segítenek az etetésben és a takarmányozásban, és a feldolgozást pedig én viszem - és az értékesítést is. Itt értem a marketinget és a piacon való árusítást is. A feldolgozás kezdetétől, a bontás, töltés, füstölésen át mindent magam végzek, de vannak segítő kollégák, akikkel csináljuk.”

A vállalkozó arról is beszélt, hogy a cége több mint húszféle terméket készít. Fő termékei a szalonna és kolbász, amelyeket füstölten is forgalmaz. A nyári időszakban emellett olyan új termékekkel lépett a piacra, mint a grilláruk és a húspogácsa. Külföldön is terjeszkedik: egyre nagyobb mennyiséget értékesít, főleg Németországba.

Fejlesztés és reklám

Arról is beszámolt, hogy az utóbbi időszakban több fejlesztésen esett át a farmja, annak gyümölcseit élvezi jelenleg. A későbbiekben pedig a termékei további megismertetésére törekszik, elsősorban Budapesten, de több külföldi étterem is keresi.

Ugyan a mostani agrárdíj nem lett az övé, de így is számos elismerést tudhatott magáénak termékei révén az elmúlt években.

Amennyiben többet szeretnél olvasni a díjazottakról, azt ebben és ebben a cikkünkben megteheted.

Ne hagyd ki!