Termoelektromos anyagok, okosruhák és hidrogénmeghajtás

Futószalagon érkeznek az újabbnál újabb technológiák, amelyek a jövő fosszilis-energiafelhasználását hivatottak csökkenteni. Mutatunk néhány megoldást, amelyek mérsékelhetik az energetikai-problémákat.


Hőből segítené az áramtermelést az új anyag

A jövő rezsiproblémáinak a kezelését segíthetik például a biztonságos és olcsó termoelektromos anyagok, amelyek képesek a hőt árammá alakítani.

Az újszerű, szintetikus anyag rézből, mangánból, germániumból és kénből áll, valamint meglehetősen egyszerűen előállítható. (…) Az anyagokat por alakban golyós őrléssel, mechanikusan ötvözik azért, hogy előkristályosodjanak, majd 600 Celsius-fokon sűrítik

- idézi Emmanuel Guilmeau anyagtudóst, a franciaországi Caenben található CRISMAT laboratórium kutatóját az Agroinform.

Az eljárással kapott anyagok különösen hasznosak lehetnek, ha a hulladékhőt áramként hasznosítanák újra. Emellett akár elektromos alkatrészek hűtését is segíthetik, például okostelefonokban vagy autókban. Az alapanyagai nem károsak a környezetre sem.

Okosruha is feltöltheti a mobiltelefonokat a jövőben

A mobiltelefonunk akkumulátora csak véges energiát szolgáltat, és konnektorból sincs mindig lehetőségünk feltölteni a telefonunk. Ezen probléma megoldására fejlesztik az okosruhákat, melyeknek több verziója is létezik.

A kenyai Ruuj Caflon dizájner napelemes, telefon töltésére alkalmas kapucnis pulóvereket alkotott. A ruhák vízhatlanok, hogy a viselőket ne érje áramütés a használatukkor. Az sem véletlen, hogy ezeket Kenyában találták ki, ahol gyorsan terjednek a mobil- és okostelefonok, azonban a lakosság kevesebb mint háromnegyede rendelkezik árammal. A ruhadarabok csupán 49 dollárba kerülnek.

Ezzel szemben az University of Bath kutatói azon dolgoznak, hogy az áramot a ruhák a testmozgással termelt elektromosságból nyerjék, ami akár szenzorokat, vagy mobiltelefonokat is elláthat energiával. Ehhez a textilipar egyik leggyakoribb alapanyagát, a nejlont tennék alkalmassá. Ezzel azt a problémát is kiküszöbölnék, hogy jellemzően a mozgásból energiát termelő anyagok mérgező ólmot tartalmaznak. Azonban a technológia kiforratlan, hiszen a céljaiknak megfelelő anyag egyelőre nem igazán alkalmas ruhagyártásra.

Változik a vonatok meghajtása

Az Alstom, a Stadler és a Siemens is piacképes hidrogénvonatokkal állt elő a közelmúltban. Az Alstrom forgalomba is helyezett 14-et Németországban, Bréma közelében az idén. A jövőben az összes dízelvonatot ilyenre cserélnék a térségben.

A francia cég fontosnak tartja, hogy a járművei ne maradjanak el a hatótáv tekintetében a dízelhajtásúaktól. Ezért egy nyilvános „hosszútávfutást” rendeztek, ahol a hidrogénvonat 1175 kilométert tett meg egyetlen töltéssel.

Az új szerelvények tankolása olyan gyors, mint a hagyományos dízelmotorvonatoké. Emellett a meghajtásukhoz szükséges hidrogént is képesek előállítani a gyártók. A megújuló energiát elektrolízisre használják fel, így a töltés helyszínén tudják létrehozni a zöldhidrogént.

The Conversation

Ne hagyd ki!