Az erről szóló kutatás készítői szerint különösen fontos lenne az egyszerhasználatos csomagolások fokozatos kivezetése, valamint a hulladékgazdálkodási rendszerek átfogó reformja.
Kevés céghez köthető a nemzetközi műanyagszennyezés jelentős része
A Kaliforniai Egyetem Riverside-i kutatócsoportja Wing Cowger vezetésével, 1,87 millió darab hulladékot vizsgált meg, amelyeket 2018 és 2022 között gyűjtöttek össze 84 országban. Az elemzésből kiderült, a műanyaghulladék 24 százaléka öt globális vállalathoz köthető, amelyek közül négy élelmiszeripari, egy pedig dohánygyártó cég.
A kutatók szerint a legtöbb szemét mögött a Coca-Cola állhat, őket követheti a PepsiCo, a Nestlé, a Danone, valamint az Altria (korábbi nevén Philip Morris).
A Zöld Pálya megjegyzi, a kutatók tanulmánya hangsúlyozza az egyszerhasználatos csomagolások fokozatos kivezetésének és a hulladékgazdálkodási rendszerek átfogó reformjának a fontosságát, a terméktervezéstől az újrahasznosíthatóságig.
A felmérést végző szakértők szerint eredetvisszakövethetőséget segítő adatbázisokat és szabványokat kellene létrehozni. Emellett széles körben bevezetni a visszaváltható üvegek és műanyag palackok rendszerét.
Nem fenntartható a jelenlegi ruhaipar sem
Egyébként olyan márkák olcsó, poliészter ruhái árasztják el a világ hulladéklerakóit, mint a Primark, a Boohoo és a Shein.
Ezen vállalatok termékei igen népszerűek, hiszen a kőolajból származó, sokoldalúan felhasználható műanyag alapanyagaik sokkal olcsóbbnak tűnnek, mint a fenntartható alternatíváik.
Azonban ez csak látszólagos. Ha a teljes életciklusukat nézzük, tízszer költségesebbek lehetnek a környezetre gyakorolt káros hatásaik miatt - írja a Reuters.
Emiatt az Európai Unió egy olyan szabályozáson dolgozik, amely alapján a divatcégek vagy több elhasznált ruhát gyűjtenek vissza, vagy díjat fizetnek a hulladékkezelésért. Az EU részben ezzel akarja elérni, hogy a kidobott ruhaneműk 85 százaléka ne a hulladéklerakókban végezze.
Ahhoz, hogy a rendszer működjön, a vállalatok pénzügyi hozzájárulásának elég magasnak kell lennie a túltermelés megakadályozásához. Persze ezek a költségnövekmények visszaköszönhetnek a ruhák árcéduláján is.