WC-papír gurigák sötétben megvilágítva
Fotó: Pixabay

50 óráig le sem szállt a WC-ről,  milliárdos befektetés lett a jutalma

Simon Griffiths igen különleges, mégis hétköznapi módját választotta a tőkebevonásnak. Az üzletember egy maratoni WC-zésnek köszönheti, hogy beindult a cége, ami a napokban 30 millió dollárnyi befektetéshez jutott.


Humanitárius körkép

Simon Griffiths 2012-ben alapította a Who Gives a Crap nevű vállalatot Jehan Ratnatunga-val és Danny Alexander-rel. A vállalat neve beszédes, úgy fordítanánk le, hogy „Kit a #$@! % érdekel?", a „Crap" szó viszont a szlengben szemetet, de inkább ürüléket jelent. A trió a cégalapítás előtt számos humanitárius szervezettel dolgozott együtt szerte a világon, tapasztalataik pedig rádöbbentették őket, hogy több mint kétmilliárd embernek még mindig nincs lehetősége arra, hogy egy normális toaletten intézze el a dolgát. Kicsit vagy nagyot. Innen jött a Who Gives a Crap ötlete. Az ausztrál alapítók fenntartható, mindennapi használatra szánt higiéniai termékek értékesítésével akarják javítani az életszínvonalat a fejlődő országokban. A fő termékük egy olyan WC-papír, amely teljes mértékben újrahasznosított anyagokból készült. Bár mindenkinek szüksége van rá, toalettpapírral még nem váltják meg a világot, amivel Griffiths-ék is tisztában vannak.

Éppen ezért a vállalat nyereségeinek 50 százalékát jótékony célokra fordítják. Az adományokból WC-ket biztosítanak azokban a közösségekben, amelyek még soha nem élvezhették ennek az előnyeit, annak érdekében, hogy javítsák a hulladékkezelést, és hogy kevesebb embert fertőzzenek meg a szennyezett vízben burjánzó betegségek.

A vállalat állítása szerint Griffiths-t stílusosan WC-zés közben szállta meg az ihlet, amikor éppen a papírért nyúlt. Társainak tetszett az elképzelés, így bele is vágtak a megvalósításba.

A király és a trónja

A triónak két évébe telt kifejleszteni az ökobarát és komfortos toalettpapírt, a gyártáshoz viszont pénzre volt szükségük. Úgy döntöttek, hogy az Indiegogo közösségi finanszírozási platformhoz fordulnak segítségért, méghozzá nem is akárhogyan. Griffiths élőben közvetítette, ahogy a vállalat üres raktárában 50 órán keresztül „trónol" egy WC-n. A cél 50 ezer dollár, azaz nagyjából 15,5 millió forint összegyűjtése volt.

Leülök azért, amiben hiszek, és addig nem állok fel, amíg nem kapok egy kis vécépapírt

-mondta Griffiths az Indiegogo videóban.

A kampány végül sikerrel zárult, így 2013 márciusában piacra dobták az első terméküket. Az elmúlt kilenc évben többnyire saját zsebből finanszírozták a vállalatot, amely már az USA-ban és az Egyesült Királyságban is megtalálható. Hamarosan megnyitják az első európai raktárukat, illetve a kanadai terjeszkedés is a küszöbön áll.

2012 óta több mint 7,8 millió dollárral, átszámítva nagyjából 2,5 milliárd forinttal támogattak különböző higiéniai projekteket. Az érdemeik nem maradtak észrevétlenek, ugyanis a napokban 30 millió dolláros befektetéshez jutottak olyan kockázatitőke-befektetőktől, mint a Verlinvest, a The Craftory, a Jamjar Investments és a Grok Ventures.

Griffiths szerint a támogatásnak köszönhetően még több rászoruló embernek tudnak majd segíteni.

Környezettudatos gondolkodás

A trió elkötelezett híve a fenntartható üzleti gyakorlatok alkalmazásának is. Céljuk, hogy működésük során elérjék a nettó zéró kibocsátást, azaz több szén-dioxidot vonjanak ki a légkörből, mint amennyit termelnek.

A fő termékük, a vécépapír újrahasznosított, fogyasztói alapanyagokból, például iskolai és irodai papírhulladékból készül. A késztermék és annak csomagolása is teljesen műanyagmentes. Az évek során további, fenntarthatóan előállított termékekkel is bővítették a kínálatukat. Ilyen például a bambusz toalettpapír, a papírtörlőkendő, vagy a mosható törölköző.

Ne hagyd ki!