Több államnak sem tetszenek az Euro 7-es normák a jelenlegi formájukban
Fotó: Shutterstock

Így nem lesz jó: hazánk is támadja az autóipari szabályozást

Több uniós ország mellett Magyarországi is túl szigorúnak tartja, így ellenzi az Euro 7-es normák bevezetését a jelenlegi formájukban. Ezen tagállamok szerint igencsak át kellene gondolni a szabályozást.


Több államnak sem tetszenek az Euro 7-es normák a jelenlegi formájukban

Magyarország további hét európai uniós országgal (Franciaország, Olaszország, Csehország, Bulgária, Lengyelország, Románia, Szlovákia) együtt próbálja elérni, változtassák meg a tervezett Euro 7-es kipufogógáz-kibocsátási határértékeket. Úgy vélik, azok irreális követelményeket támasztanak az autóiparnak.

Az Euro 7-es szabályozás a belső égésű motorok utolsó generációjára érvényes szabványokat határozza meg. Az új járművekre vonatkozó károsanyag-kibocsátási normákat is szigorítaná 2025. július 1-től. Emellett érinti a fékkopás és az abroncskopás generálta emissziót is.

A tiltakozó országok közösen küldtek levelet az ügyben más tagországok illetékeseinek. A Reuters megjegyzi, a hozzájuk is eljutatott levél szerint az Euro 7-es tervezet egyes részeit teljesen törölni kellene.

Ellenzünk bármilyen, személyautókra és kisteherautókra vonatkozó új emissziós normát (beleértve az új tesztelési elvárásokat és az új kibocsátási korlátokat)

- idézi a levél tartalmát a Vezess.

A nyolc ország szerint a 2025-ös céldátum túl korai. Szerintük a csomag elfogadásától kezdve legalább három évre lenne szükség az átfutására. Mellettük számos autóipari vezető sem támogatja a szabályozás jelenlegi formáját. Például a Stellantis vezérigazgatója szerint az autók CO2-kibocsátásának csökkentésére tett újabb lépések felesleges terhet rónak az iparágra. Emellett lassítják az ágazat villamosításra való átállását is.

Nem valószínű, hogy kizárólag a villanyautók évtizede lesz a következő

A magyar Neweld Kft. autóipari beszállító. A keményforrasztás terén régiós piacvezető cég, de esztergálással és préseléssel is foglalkozik. Alkatrészei végfelhasználói között szerepel például a Porsche, az Aston Martin, a Lotus, a Bentley, a Lamborghini és a General Motors is.

A vállalat tulajdonosa, Hegedős Katalin - ha nem is az Euro 7 szabályozást kritizálta, azonban - a gyors villanyautós átállásban kételkedett a napokban. Elmondta, ő az infrastruktúra hiánya és a töltési nehézségek mellett jóval több problémát lát, ami miatt nem valószínű, hogy 2035-re kizárólag elektromos új autók kerülhessenek forgalomba Európában.

Hozzátette, a villanyautókban kevesebb és teljesen más alkatrészre van szükség, mint a belső égésűekben, ami rengeteg vállalat csődjét jelentheti a szektorban. Ráadásul az autógyártók is kevés új elektromos modellt dobnak a piacra. Azt tesztelhetik, hogyan reagálnak rájuk a vevők, és mekkora az e-autók létjogosultsága.

Egy új modell gyártási ideje öt év, a felfutási ideje pedig újabb öt év. Ez eleve tízéves ciklus. Ráadásul nem tudom elképzelni azt sem, hogy addigra minden sarkon töltő nő ki a földből, és megoldódik, hogy a fél ország este, napsütés nélkül, szélcsendben is feltölthesse az autóját

- nyilatkozta Hegedűs Katalin.

Elmondta, a jelenlegi technológiához nincs biztosítva elegendő alapanyag sem. Egyes anyagok termelése (például a kobalté és a lítiumé) pedig különösen sok energiát igényel, valamint a környezetre is meglehetősen káros. Úgy látja, jelenleg nem ugyanabban a formában szennyezi a környezetet az elektromos autók előállítása, mint a belső égésűeké, de attól még szennyezi.

Ne hagyd ki!