8 millió autót hívhatnak vissza biztonsági frissítés miatt
Fotó: Shutterstock

Tiktokos videó​k miatt ugorhatott meg az autólopások száma

Megnőtt a kulcsos indítású autók lopásainak a száma az Egyesült Államokban egy tiktokos kihívás miatt. A bűncselekmények az utóbalesetek esetszámának a megugrását is magukkal hozták. A Kia és a Hyundai biztonsági fejlesztéssel válaszoltak a trendre. 8 millió autót hívhatnak vissza műszaki frissítésre.


Tiktokos kihívás miatt nőtt az autólopások és az autóbalesetek száma

Tavaly nyáron emelkedett meg a kocsilopások száma az Egyesült Államokban. A bűncselekmények igen nagy arányban érintették a kulcsos indítású Kia és Hyundai modelleket (a Kia Motors anyavállalata a Hyundai Motor – a szerk.) – jelentette be az amerikai közlekedési hatóság (National Highway Traffic Safety Administration - NHTSA). A tolvajok a járművekbe bejutva egy filléres trükkel oldották ki a kormányzárat, majd az indításgátló hiányában beindították az autókat.

Az Interesting Engineering szerint a közösségi médiában, elősorban a TikTokon „Kia challenge” néven terjedő kihívás fűtötte a lopásokat. A bűncselekmények több közúti balesethez vezettek, melyek közül 8 halálos kimenetelű volt.

Léptek az autógyártók

A biztonsági probléma miatt a Kia és a Hyundai a napokban jelentetett meg egy ingyenes frissítést az autóihoz. A gyártók fejlesztése egy lopásgátló rendszer, amely ellensúlyozhatja az indításgátló hiányát a problémával érintett, 8 millió autóban.

A Hyundai február 14-én kezdte a szervizkampányát, mely csaknem 4 millió autót érint. A gyártó első körben a 2017 és 2020 közötti Elantra, 2015 és 2019 közötti Sonata, valamint a 2020 és 2021 közötti Venua járműveket frissíti – közölte a HVG. Ehhez márkaszervizbe kell vinni az autókat, ott a munka állítólag 1 órát vesz igénybe. Néhány, 2011 és 2022 közötti, indításgátló nélküli jármű azonban nem frissíthető a gyártó szerint.

A portál megjegyzi, nem érintettek a márkák 2021 novembere után gyártott, valamint nyomógombos modelljei, hiszen rendelkeznek indításgátlóval.

Hazánkban is népszerűek az ázsiai autók

Magyarországon is igen keresettek az ázsiai autók. Igaz, nem a dél-koreai Hyundai vagy a Kia viszi a prímet, hanem a Toyota. A japán gyártó a 11 százalékkal visszaeső magyar piacon 5 százalékkal tudta növelni az új autói eladásait tavaly.

A véglegesen a hazai forgalomban maradó, az új autókról valós piaci képet adó, kivonásokkal tisztított újautópiacon a Toyota 2020 óta őrzi elsőségét. 2022-ben a teljes magyar új személyautó- és kishaszongépjármű-piacon is az első helyen végzett a japán autómárka. A kivonásokkal tisztított piacon elért 14,4 százalékos részesedés annyit tesz, hogy minden hetedik, véglegesen a magyarországi utakra kerülő új autó Toyota volt tavaly.

Ne hagyd ki!