Nagyon drága a vezetői engedély megszerzése

Jelentősen drágult a járművezetői tanfolyamok és a kapcsolódó vizsgák díja az elmúlt években, valamint további emelés is várható. Néhányan azonban jogosultak némi kedvezményre. Aki sofőr állásra pályázik, mostanában különösen érdemes lehet jogosítványt szereznie, hiszen jelentősen emelkedett néhány szektorban a fizetés.


Nagyon drága a jogosítvány

Öt év alatt átlagosan mintegy 80 ezer forinttal drágult a személygépjármű-vezetői tanfolyamok és a vizsgák költsége. Az inflációhoz igazodva pedig további emelést tervez több autósiskola. Átlagosan egy gépjárművezetői tanfolyam költsége 2021 augusztusában nagyjából 235 ezer forint, öt évvel azelőtt még körülbelül 154 ezer forint volt – írta korábban az Index.hu.

„Nálunk három nagy tétel van. Az üzemeltetési költség, a bérköltség és járulékai, illetve maga a járműeszköz beszerzési költsége. Az üzemeltetési költség a kormány üzemanyagár-maximálásának köszönhetően nem drágult”

– idézi a portál Orosz Jánost, a Magyar Autósiskolák Szövetségének örökös elnökét. A szakember arról is említést tett, hogy a koronavírus-járvány sem csökkentette a tanulók számát. Annyi változott csupán, hogy megnőtt a kereslet az online tanfolyamokra.

„Az uniós átlagnál sokkal olcsóbb nálunk a jogosítvány szerzése. Csak hogy egy példát említsek, tőlünk nyugatabbra 55 euró egy óra díja, ez átszámítva körülbelül 19 500 forint, pedig ott is javarészt a hazánkban használtakhoz hasonló autókkal oktatnak”

– mondta a szekértő. Orosz János továbbá hozzátette azt is, hogy idehaza egy tanóra ára 7 ezer forint környékén alakult tavaly.

Jár némi kedvezmény

2018 közepétől azonban 24 830 forint támogatás igényelhető azok számára az oktatás és a vizsga díjaihoz, akik a vizsga napján még nem töltötték be a 20. életévüket. Ezt a kedvezményt 2020 közepétől kiterjesztették a csedben, gyedben, vagy gyesben részesülők számra is, életkortól függetlenül – írta a napokban egy másik cikkében a portál.

„2021-ben a Magyar Államkincstárnál csaknem 38 ezren kérelmezték a KRESZ-támogatást, ami a központi költségvetésben erre a célra elkülönített több mint 1 milliárd 137 millió forintos keret mintegy háromnegyedét vette igénybe”

– közölte a Miniszterelnökség az Index megkeresésére. A hivatalos adatok szerint az azt megelőző években pedig mintegy 43 ezren kaptak meg ezt a támogatást.

Igen nagy szükség van sofőrökre

Igaz, hogy drága a vezetői engedély megszerzése, azonban manapság igen jól fizető állás lehet a sofőri pozíció. A közelmúltban írtunk róla, hogy a Spar 780 ezer forintos bruttó fizetésért (körülbelül 490 ezer forint nettót jelent kedvezmények nélkül) keres sofőrt heti 40 óra munkavégzésre. A pozíció betöltéséhez pedig elég lehet, ha csupán egy „C” kategóriás jogosítvánnyal rendelkezik a pályázó. A munkához még szükséges „E” kategóriát lehetőség van ingyen megszerezni náluk. Ha nem lenne elég csábító az ajánlat, a törvény által előírttól jóval magasabb benzinpénzt fizetnek a napi munkába járáshoz, 35 forintot kilométerenként.

A KSH egyébként néhány hónapja frissítette a foglalkozás szintű keresetstatisztikáját. Megnéztük, hogy a különböző járművezetői kategóriákban mekkora volt a bruttó havi átlagkereset (2020-asok a legfrissebb adatok). Eszerint

  • az autóbuszvezetők: 401 545 forint,
  • a tehergépkocsi-vezetők, kamionsofőrök: 258 036 forint,
  • a személygépkocsi-vezetők: 303 901 forint

bruttó fizetést kaptak 2020-ban átlagosan. Mint látszik, a Spar ajánlata ezeket az összegeket is jócskán meghaladja.

Ha pedig továbbra is érdekel a téma, ajánljuk ezt a cikkünket, ami arról szól, hogy nettó 800 ezer forintos fizetésért sem egyszerű manapság kamionsofőrt találni az országban.

The Conversation

Ne hagyd ki!