Egy friss tanulmány szerint környezetvédelmi szempontból különösen kedvezőtlen, hogy világszerte rajonganak az emberek a nagy tömegű hobbiterepjárókért, azaz a SUV-okért.
Jócskán hozzájárulnak a világ károsanyag-kibocsátásához a SUV-ok
SUV kategóriába (SUV az angol Sports Utility Vehicle szavakat takarja, magyarul sport haszonjármű, esetleg sport-szabadidő autó – a szerk.) általában az emelt hasmagasságú, gyakran összkerékhajtású autókat sorolják. A Guardian szerint Európában jelenleg ezek a járművek adják az újautó-piac felét.
Bár a SUV-ok népszerűsége érthető, mégsem jó hír a környezetvédelem szempontjából. A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) tájékoztatása alapján tavaly egymilliárd tonna szén-dioxid-kibocsátás volt ezen autókhoz köthető, melyekből nagyjából 330 millió járja jelenleg a világ útjait. Összehasonlításként: évente összesen nagyjából ennyi károsanyagot enged a levegőbe Németország és az Egyesült Királyság.
A szervezet szerint ezek az autók átlagosan 20 százalékkal fogyasztanak több üzemanyagot, mint a hagyományos felépítésű autómodellek. Emellett úgy számoltak, az idén Angliában eladott, új, belső égésű motoros, az átlagos személyautókhoz képest meglehetősen méretes SUV-ok, jellemzően több szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a 2013-ban forgalomba helyezett elődeik.
A Telex megjegyzi, emiatt a tanulmány szerzői azt javasolják, a hatáságok az angliai autótulajdonosok adójának a megszabásakor fokozottan vegyék figyelembe a járműveik szén-dioxid-kibocsátását is.
Tesla előzte a Daciát az európai eladásokban
Egyébként 43 európai ország autópiaci adatait összesítették azért a napokban, hogy kiderüljön, mely manapság a legnépszerűbb új autó Európában. A statisztikák alapján összesen 9,68 millió új személyautót adtak el idén a vizsgált államokban szeptember végéig, ami 17 százalékkal több, mint 2022 első három negyedévében.
Az összesítés rávilágít, új autókra csupán Norvégiában és Magyarországon csökkent a kereslet. A többi 41 ország közül pedig leginkább Portugáliában (plusz 34,1 százalék), Belgiumban (plusz 33,2 százalék) és Horvátországban (plusz 32,3 százalék) emelkedett. Az idén értékesített új személyautók között 14,8 százalék volt a villanyautók, valamint 27,3 százalék a hibrid meghajtásúak aránya.
Idén óriásit ment a Tesla, így leszorította a Dacia modelljét az Európában legkeresettebb új autók listájának az éléről. Sőt, a jelenleg vezető Tesla Model Y 27 helyet javított a tavalyi pozíciójához képest. Így a Dacia Sanderonak csak a második helyre futotta. Igaz, nem sokkal maradt le a dobogó legfelső fokáról. De mutatjuk a tízes listát!
A 2023-ban legnagyobb számban értékesített autók az európai újautó-piacon
- Tesla Model Y — 216 670 darab (plusz 155 százalék).
- Dacia Sandero — 212 803 (plusz 21,3 százalék).
- Renault Clio — 205 975 (plusz 46,4 százalék).
- Volkswagen T-Roc — 205 200 (plusz 25,2 százalék).
- Opel Corsa — 185 802 (plusz 23,2 százalék)
- Dacia Duster — 174 718 (plusz 13,1 százalék).
- Fiat Panda — 166 958 (mínusz 5,6 százalék).
- Toyota Yaris — 159 598 (plusz 5,6 százalék).
- Volkswagen Tiguan — 156 922 (plusz 34,6 százalék).
- Citroen C3 — 154 644 (plusz 2,5 százalék)