Mérséklődik a tisztán elektromos járművek ára, aminek csak az egyik oka, hogy jelentősen csökkent a lítium ára az idén. Ráadásul az alkálifém árcsökkenése a számítástechnikai eszközök árcímkéjén is visszaköszönhet.
Olcsóbbak lettek az e-autók
Nagyot esett a tisztán elektronikus meghajtású autók árszintje például az Egyesült Államokban és Kínában is. Az árcsökkentési versenyt a Tesla indította, amely több piacán próbálta jelentős kedvezményekkel fenntartani vagy növelni a fogyasztók érdeklődését. Mindemellett a lépésével nehezítette a versenytársai helyzetét is. Piaci részesedést tudott szerezni a kínai riválisaitól, akik egyébként szép sikereket értek el például a német piacon.
A Tesla márciusban több ezer dollárral csökkentette a két legdrágább autója árát, a Model S szedánét és a Model X városi terepjáróét. Az Origo megjegyzi, az árcsökkentés okai között szerepelhetett, hogy a vállalat érdekében állhatott a modellei árszabását olyan szintre hozni, aminél már igénybe lehet venni az Egyesült Államokban tavaly augusztusban elfogadott infláció-csökkentési törvény (IRA) kínálta 7500 dolláros árkedvezményt. Azonban hasonló okok a kínai gyártók árvágásánál is közrejátszhattak, hiszen a pekingi kormány megszüntette a magánvásárlóknak járó, az e-autókra vonatkozó adó- és vásárlási kedvezményeket.
A lítium ára is közrejátszhatott
Az árcsökkenések másik fő oka pedig az lehetett, hogy az akkumulátorok egyik lényeges alkotóelemének, a lítiumnak az ára nagyot esett a világpiacon, az első negyedévben például mintegy 20 százalékot. Igaz, a világjárvány alatt jelentősen nőtt az alkálifém árszintje, miután a digitális transzformáció miatt az akkumulátorgyártók elkezdtek betárazni belőle.
Ráadásul a lítiumot nemcsak az autóipar használja. Lényeges alapanyaga a számítástechnikai és infokommunikációs eszköznek is, így azok piacán is az árszintek mérséklődésére számítanak a szakértők. Azonban az elemzések alapján a mostani árcsökkenés nem lesz tartós. 2024-től a lítium növekvő keresletével számolnak a szakemberek, ami ismét felpumpálhatja a fém árát.
A Tesla a világ legértékesebb autómárkája, mégsem lehet teljes az öröme
Egyébként a Brand Finance szervezet autóipari márkaérték-rangsora alapján a tavalyi harmadik helyéről az első pozícióba került, tehát a világ legértékesebb autómárkája lett a Tesla. A cég egy év alatt 44 százalékkal növelte a márkaértékét, így meghaladta a 66 milliárd dollárt.
Az amerikaiak sikeréhez az is hozzájárult, hogy a tavalyi első két helyezettnek az értéke beszakadt. A Mercedes-Benz 3 százalékos esés után 58,8 milliárd dollár környékén állt, a Toyotát pedig 18 százalékos zuhanást követően nagyjából 52,5 milliárd dollárra értékelték a felméréskor.
Azonban a Tesla öröme nem lehet felhőtlen. Bár saját rekordnak számító eladási darabszámot ért el az előző negyedévben, nem tudta megelőzni az elsőszámú riválisát a villanyautópiacon. Amíg az amerikaiak 422 875 autót adtak el az első három hónapban, a kínai BYD 552 076 járművet értékesített.