Több évnyi pereskedés után a kaliforniai szövetségi bíróság az Apple dolgozók javára döntött. A vállalatot 30 millió dolláros, azaz nagyjából 9,3 milliárd forintos kártérítésre kötelezték.
Fő a biztonság
A cég 52 kaliforniai üzletére kiterjedő csoportos keresetet 2013-ban nyújtotta be az Apple Store két korábbi alkalmazottja. A vállalat üzletpolitikája értelmében az Apple Store dolgozói csak akkor hagyhatják el az üzleteket, ha a műszakjuk végén a táskájukat átkutatta az egyik menedzser vagy biztonsági őr. Az átvizsgálások elmulasztása fegyelmi eljáráshoz vagy kirúgáshoz vezet. Az előírás különösebb magyarázatot nem igényel, a cég a lopásokat akarja ezáltal elkerülni.
A felperesek azt nehezményezték, hogy a táskába turkálás forgalmasabb időszakokban akár 45 percet is igénybe vett, de az Apple pedig nem kompenzálta anyagilag a munkahelyen töltött extra időt. Az ügyben összesen 14 683 egykori és jelenlegi Apple dolgozó érintett.
Érthető panaszok
A bírósági dokumentumok szerint a kártérítéseket az alapján határozzák meg, hogy a munkavállaló hány műszakot tudhat maga mögött, illetve hány évig dolgozott az Apple-nél. Az ügyvédek arra számítanak, hogy az átlagos kifizetés 1286 dollár, azaz nagyjából 400 ezer forint lesz.
Az Apple védekezésül annyit mondott, hogy ha a dolgozók el akarták kerülni az ellenőrzéseket, akkor egész egyszerűen otthon hagyhatták volna a táskáikat. Nem jött be.
Nemrég az Amazont is hasonló vádakkal illették, annyi különbséggel, hogy az e-kereskedelmi cég raktári dolgozói a koronavírus-járvány miatt bevezetett biztonsági ellenőrzések időigényességét nehezményezték. A kiskereskedelmi óriás az Apple-höz hasonlóan nem fizette ki a dolgozóknak a munkahelyen töltött plusz órákat. Az ügyet bíróságra vitték, a tárgyalások még zajlanak.