Élelmiszerárakban igen közel kerültünk az uniós átlaghoz, azonban életszínvonalban meglehetősen távol vagyunk az átlagértéktől. Nem mi vagyunk az utolsók az EU életszínvonal-rangsorában, igaz, nagyon hátul állunk.
Egyelőre messze vagyunk az átlagos uniós életszínvonaltól
Az uniós átlag 89,9 százalékára emelkedtek az élelmiszerárak tavaly Magyarországon, ami egy év alatt 4,4 százalékos drágulást jelent. Ennél lényegesen alacsonyabb értéket mért az Eurostat Romániában (72 százalék) és Lengyelországban (74 százalék), azonban magasabbat Szlovákiában (102 százalék).
Az adatokból az is kiderül, tavaly az eu-s átlag 72 százalékát érte az egy főre jutó magyarországi fogyasztás. Ebben az életszínvonal-mutatóban csupán Bulgária áll mögöttünk. Összehasonlításként még a román adat lehet érdekes, amely 16 százalékkal nagyobb, mint a magyar.
Míg Románia messze volt mögöttünk 2010-ben, 2022-ben már a kereseti színvonalban előzte a magyarokat, idén már eléggé látványosan. És ugyanez igaz a lengyelekre is. Magyarország itt a sereghajtó
- idézi Molnár Lászlót, a GKI Gazdaságkutató Zrt. vezérigazgatóját az RTL Híradója.
Hozzátették, a gazdaságfejlesztési minisztérium két helyettes államtitkárának tavaly decemberi nyilatkozata szerint belső tényezők is felelősek a kimagasló magyarországi drágulásért. Ők elsősorban a forint jelentős gyengülését említették.
Ennyit érnek a magyar fizetések a boltban EU-s összevetésben
A vizsgált 42 európai ország közül Magyarország a 30. helyen állt tavaly az egy főre jutó átlagos, éves vásárlóerő mértékét tekintve. Az 8751 eurós értékkel (durván 3,4 millió forint jelenlegi árfolyamon) a kontinens átlagának a 54 százalékát értük el – áll a GfK (Growth from Knowledge) Vásárlóerő 2022 tanulmányában.
Az egy évvel korábbi tanulmányhoz hasonlóan Budapest állt az első helyen az országban: ott 11293 euró jutott átlagosan egy fő kiadásaira és megtakarításaira. Ez 29 százalékkal több volt, mint az országos átlag. 20 megyéből csak ötnek volt átlagon felüli vásárlóereje. Magának a fővárosnak – megyének tekintve –, valamint Pest, Fejér, Komárom-Esztergom és Veszprém vármegyéknek.
Magyarországon a vásárlóerő az előző évhez képest (7643 euró) közel 15 százalékos növekedést mutat, azonban érdemes árnyaltan vizsgálni a képet a turbulens gazdasági viszonyok, például a két számjegyűvé váló infláció miatt
- nyilatkozta Kui János, a GfK geomarketing magyarországi szakértője október végén.