Késések, járattörlések, kígyózó sorok, munkaerőhiány és sztrájkok jellemzik Európa nagyobb reptereit. A Liszt Ferenc Repülőtér még bírja a strapát, azonban a nemzetközi problémák megnehezítik a Budapestre utazók életét is. Lapszemle.
Százak éjszakáztak Ferihegyen
Az európai reptereken tapasztalható fennakadások miatt vasárnap nyolc Budapestre érkező járat csúszott össze, ezek közül öt több mint egyórás késéssel érkezett meg Ferihegyre. A kialakult helyzet nagy nyomás alá helyezte a földi személyzetet, így a járatok kiszolgálását nem sikerült a szokásos időn belül lebonyolítani. A reptéri alkalmazottak hazamentek, 150-200 utas nem kapta meg a feladott csomagját, ezért kénytelenek voltak a Liszt Ferencen éjszakázni – írja a hvg.hu.
A múlt héten a Wizz Air egyik Párizs-Budapest járatát törölték. Az utasok a francia fővárosban rekedtek segítség nélkül. A légitársaság az esetet azzal magyarázta, hogy a légiirányításnál jelentkező személyzethiány miatt több járata késett, emiatt az utolsó, párizsi géppel már nem tudtak visszaindulni a kollégáik a repülőtér bezárása előtt.
Hasonló hírek érkeztek Londonban a Heathrow és a Gatwick repülőtérről, ahol az üzemeltetők azért csökkentették a járatok számát, mert nem volt elég személyzet. Hasonló lépéseket tett a Lufthansa is, amely a múlt héten közölte, hogy a korábban bejelentett 900 mellett további 2200 járatot töröl Európában. Mindezek mellett sztrájkok is nehezítik a nagyobb európai repterek működését.
Ez vezetett a káoszhoz
A koronavírus-járvány a légi közlekedést is rendkívüli módon érintette, a Covid első hullámában gyakorlatilag leállt a légi személyszállítás, és később is a korábbihoz képest jóval kisebb kapacitással működtek a légitársaságok és a földi kiszolgálás is, miután sok helyen elbocsátották a légiutaskísérők és a földi kiszolgáló személyzet nagy részét.
A legnagyobb problémát a repülőtereken jelenleg az alkalmazottak hiánya okozza: nincs elég csomagkezelő, utas- és poggyászátvizsgáló, logisztikai munkatárs. Bár minden repülőtér rohamtempóban toboroz embereket, a feladat nem egyszerű. Tovább fokozza a problémákat, hogy ha repterek találnak is új munkaerőt, őket sem lehet azonnal bevetni.
Nem sokkal jobb a helyzet a légitársaságoknál sem, egyre több pilóta és légiutaskísérő kezd sztrájkba a rossz munkakörülmények és az alacsony fizetés miatt, ami szintén járattörlésekhez vezet.
Budapest tartja magát
A Budapest Airport szerint a káosz a kisebb repülőtereket, köztük a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret kevésbé érinti. Az Európa más repülőterein tapasztalható fennakadások azonban hatással lehetnek a budapesti folyamatokra, ezért számítani kell néhány perc késésre a járatok indulásakor Ferihegyen is.
A repülőtéren nem az utasok összlétszáma, hanem a forgalmi csúcsok kezelése jelenthet problémát, amikor rövid időn belül sok gép indul, illetve érkezik. A magyar fővárosban ez jellemzően a kora reggeli, a déli, illetve az esti órákat jelenti.