Négy év múlva a zések (Z generáció, avagy zoomerek) után a munkaerőpiacra lép az Alfa generáció is. Eddig úgy tűnik, igen vállalkozó szellemű korosztály vonulhat a piacra, akiknek a digitális világ közel annyira fontos, mint a fizikai.
A Z generáció után az Alfa léphet a munkaerőpiacra
Jellemzően a 2010 és 2025 között születetteket, illetve születendőket sorolják a Z-t váltó Alfa generációhoz. Ezen korosztály tagjai négy éven belül kezdenek belépni a munkaerőpiacra, akár számottevően átalakítva azt.
Tehát egyelőre nem léptek be a munka világába, de már körvonalazódik az alfások néhány, a korábbi generációktól eltérő sajátossága. Például a Visa megbízásából 550 8-14 éves gyermek megkérdezésével készült Opinium-felmérés rámutat, a gyerekekkel több mint háromnegyede saját vállalkozást szeretne alapítani. Csupán hat százalékuk gondolja úgy, szívesen dolgozna másoknak.
A felmérés arra is rávilágít, az Alfa generáció nagyjából ugyanannyira kapcsolódik az online világhoz, mint a fizikaihoz – írja az Economx. Sőt, az is kiderült, a korosztályhoz tartozó magyar gyerekek 55 százaléka kereshetett pénzt az elmúlt 12 hónapban. Kétharmaduk állította, leginkább a közösségi platformok, valamint az online streamelés járult hozzá ehhez.
A negyedük úgy gondolja, a mesterséges intelligencia segíteni fogja a munkáját. Emellett nagyobb valószínűséggel tanulhatnak meg pénzt keresni a digitális tartalomkészítőktől (28 százalék), mint könyvekből (9 százalék). Az inspirációik, ötleteik forrásaként 48 százalékuk nevezte meg a közösségi médiát és a tartalomkészítőket, valamint 43 százalékuk a felnőttekkel való beszélgetést.
Nem minden cégvezető szívébe lopta be magát a Z generáció
Egyébként több furcsaságról számoltak be a vállalatvezetők a Z generációs munkavállalókkal kapcsolatban. Egy másik kutatás alapján a cégvezetők 40 százaléka szerint a friss diplomás zommerek jellemzően nincsenek felkészülve arra, hogy a munkaerőpiacra lépjenek. Nekik a 94 százalékuk vonakodik a zések alkalmazásától is - írja az Insider.
A Resume Builder áprilisi felmérése pedig arra világít rá, hogy a vállalatirányítók nagyjából háromnegyede szerint nehezebb együtt dolgozni ezekkel a fiatalokkal, mint a korábbi generációkba tartozó alkalmazottakkal.
Mindezek összhangban vannak az Intelligent kutatásának az eredményeivel. Nekik a zések rossz munkamoráljáról, a nem megfelelő kommunikációs készségeikről és a túlzott önértékelésükről számolt be a megkérdezett több mint 1200 üzleti vezető jelentős része. A cégvezetők a probléma okát elsősorban a modern kultúrában látják, valamint sokan hibáztatják a világjárvány kedvezőtlen szociális hatásait is.