Sokan nem tudják, de a világ legnagyobb és legjövedelmezőbb kereskedelmi eseménye nem a Black Friday, de még csak nem is a karácsonyi időszak, hanem egy mégcsak nem is hivatalos kínai ünnep.
A fadarabok ünnepe
A Single's Day-t, azaz a szinglik, vagy egyedülállóak napját minden év november 11-én tartják. A nem hivatalos ünnep népszerűségét először az Alibaba e-kereskedelmi vállalat lovagolta meg, ami 2009. november 11-én elindította az első Single's Day Vásárlási Fesztivált. A kezdeményezés óriási sikert aratott, amit azóta több vállalat, egyebek között a jd.com is átvett a Alibabától. Jack Ma idén úgy döntött, hogy nem egy napig, hanem stílusosan 11 napig, november 11-ig fog tartani a vásárlási szezon.
Azért is stílusos, mert a kínai szlengben a nőtlen férfiakra csupasz botként hivatkoznak, mert nem adnak hozzá ágakat a családi fához, az 1-es szám pedig egy botra hasonlít. Ezért is tartják november 11-én az ünnepet, illetve innen ered az alternatív Dupla 11 elnevezés is.
Az idei szezon meglehetősen különlegesnek számít, ugyanis a kiterjesztett időszaknak köszönhetően az Alibaba rekord bevételeket könyvelhetett el, viszont főleg az egyre szigorúbb kínai szabályozások miatt a vállalat nem teljesítette az elvárt eredményeket.
Felemás érzések
Az Alibaba végül 11 nap alatt 540,3 milliárd jüanos, átszámítva nagyjából 27 090 milliárd forintos forgalomra tett szert.
Ez abszolút rekordnak számít, a vezetőség öröme azonban nem felhőtlen. A 2009-es indulás óta az előző évekhez viszonyítva a forgalom minden alkalommal minimum 10 százalékkal nőtt, az idei gyarapodás 2020-hoz képest azonban „csak" nyolc százalékra tehető.
Érdemes megjegyezni a JD-t is, amelynek platformjain 349,1 milliárd jüannyi, azaz nagyjából 17 503 milliárd forintnyi forgalmat regisztráltak. A piaci rivális esetében a forgalomnövekedés 28 százalék volt a tavalyi 271,5 milliárd jüanos eredményhez képest.
Egyelőre nem lehet tudni, hogy a két vállalat mennyi profitot termelt az szezonban, ugyanis a forgalmi eredmények nem tartalmazzák például az idő közben visszaküldött termékeket.
A JD tájékoztatása szerint a vásárlók 77 százaléka az úgynevezett alacsonyabb szintű piacokról került ki, ami remekül példázza a kínai e-kereskedelmi vállalatok aktuális üzletpolitikájának sikerét. A szóban forgó cégek elérésük növelése érdekében a közelmúltban kiemelt figyelmet szenteltek a kisebb kínai városok lakosaira.
A szinglik napja a kereskedelmi partnereknek is kifejezetten jövedelmező, a JD adataiból például az is kiderült, hogy a szezon utolsó napjaiban nem egyszer előfordult, hogy két másodpercenként 100 millió jüant (ötmilliárd forint) költöttek iPhone-okra.
Az eredményekből azt lehet leszűrni, hogy a kínai államvezetés folyamatos ostroma ellenére a fogyasztók továbbra sem fordulnak el a nagy piaci szereplőktől.