Egy mérnök a tervezőasztalán alkatrészeket tervez egy tolómérő és egy speciális ceruza segítségével
Fotó: Shutterstock

Ráuntak a mérnökök az e-autókra? Van valami, ami nagyobb kihívás

Nem sokkal azután, hogy az Apple elveszítette a titokzatos e-autó üzletágának vezetőjét és a globális akkumulátorfejlesztési vezetőjét is, újabb nagyágyú fordított hátat a vállalatnak. A LinkedIn profilja alapján Michael Schwekutsch egy repülőtaxis startuphoz pártolt át.


Pótolhatatlan triumvirátus?

Egyelőre nagy titkolózás övezi az Apple elektromos autóit, de az évek során azért néhány dolog napvilágot látott. Az Apple hét évvel ezelőtt kezdte el fejleszteni a saját márkajelzésű elektromos autóját. Pár év elteltével parkolópályára tette a Project Titan nevet viselő programot, és inkább a szoftverfejlesztésre fókuszált.

Végül Doug Field, aki a Tesla-t is megjárta, 2018-ban a kezébe vette az irányítást. Amint munkába állt, kapásból kirúgott 190 embert, és újraindította a projektet. Korábban úgy volt, hogy 2024-re elkészülhet az első forgalomképes Apple autó, viszont a koronavírus-járvány hatására valószínűleg 2025-re csúszik a nagy nap.

Belső információk szerint az Apple egy olyan akkumulátort fejleszt, amely sokkal nagyobb hatótávot eredményez az autóknak, illetve jóval olcsóbb előállítani, mint a hagyományos társait. Ebben vállalt óriási szerepet Ahn Soonho, aki 2018-ban érkezett a Samsungtól az Apple-höz, ahol a gyártó globális akkumulátorfejlesztési vezetőjeként folytatta karrierjét.

Az Apple autóból természetesen az önvezető funkció sem fog kimaradni, amelynek fejlesztésében oroszlánszerepe volt az Apple Special Projects Group mérnöki igazgatójának, Michael Schwekutsch-nak.

Úgy tűnt, minden szépen halad, aztán jött a hidegzuhany. Doug Field szeptemberben felmondott, és átpártolt a Ford-hoz. Példáját a közelmúltban Ahn Soonho is követte, annyi különbséggel, hogy ő a Volkswagen-hez „igazolt át", mint a német gyártó e-autó divíziójának új akkumulátor-fejlesztési vezetője. Hozzájuk csatlakozott a napokban Michael Schwekutsch, aki az elektromos légitaxi startup, az Archer mérnöki alelnökeként folytatja karrierjét.

Hatalmas veszteség

Michael Schwekutsch több nagy céget is megjárt. A Teslánál a Plaid rendszerek prototípusain dolgozott, továbbá a Porsche, a BMW és számos más gyártó elektromos hajtásrendszereinek gyártását vezette. Nevéhez több mint 100 szabadalom köthető. A szakember az alábbiakkal indokolta döntését:

Míg az autók jelentős fejlődésen mentek keresztül, az egyetlen módja annak, hogy valódi klímareformot érhessünk el, az az, hogy nemcsak az autókat tesszük fenntarthatóbbá, hanem minden közlekedési eszközt. És egyértelműen a légiközlekedési iparágnak van a legnagyobb lehetősége arra, hogy fenntarthatóbbá váljon.

A 2018-ban alapított Archer függőleges fel- és leszállásra képes elektromos repülő taxikat gyárt. Célja az, hogy rövid távon szállítson utasokat károsanyag kibocsátás nélkül, zajmentesen, elkerülve a gépjármű forgalmat. Röviden: fenntarthatóan.

A szeptemberben tőzsdére vitt startup már kifejlesztett egy Maker néven ismert modellt, amely egy utast és egy pilótát képes szállítani. Jelenleg egy négyszemélyes modellen dolgozik. Amint a légitaxik megkapják a Szövetségi Légiközlekedési Hivatal kereskedelmi használatra szóló engedélyét, a cég elindítja szolgáltatásait Los Angeles-ben.

Rengeteg potenciál van az Archer-ben, amit remekül példáz, hogy a United Airlines amellett, hogy befektetett a vállalatba, már egy egymilliárd dolláros rendelést is leadott a cégnek.

Ne hagyd ki!