Pótolhatatlan triumvirátus?
Egyelőre nagy titkolózás övezi az Apple elektromos autóit, de az évek során azért néhány dolog napvilágot látott. Az Apple hét évvel ezelőtt kezdte el fejleszteni a saját márkajelzésű elektromos autóját. Pár év elteltével parkolópályára tette a Project Titan nevet viselő programot, és inkább a szoftverfejlesztésre fókuszált.
Végül Doug Field, aki a Tesla-t is megjárta, 2018-ban a kezébe vette az irányítást. Amint munkába állt, kapásból kirúgott 190 embert, és újraindította a projektet. Korábban úgy volt, hogy 2024-re elkészülhet az első forgalomképes Apple autó, viszont a koronavírus-járvány hatására valószínűleg 2025-re csúszik a nagy nap.
Belső információk szerint az Apple egy olyan akkumulátort fejleszt, amely sokkal nagyobb hatótávot eredményez az autóknak, illetve jóval olcsóbb előállítani, mint a hagyományos társait. Ebben vállalt óriási szerepet Ahn Soonho, aki 2018-ban érkezett a Samsungtól az Apple-höz, ahol a gyártó globális akkumulátorfejlesztési vezetőjeként folytatta karrierjét.
Az Apple autóból természetesen az önvezető funkció sem fog kimaradni, amelynek fejlesztésében oroszlánszerepe volt az Apple Special Projects Group mérnöki igazgatójának, Michael Schwekutsch-nak.
Úgy tűnt, minden szépen halad, aztán jött a hidegzuhany. Doug Field szeptemberben felmondott, és átpártolt a Ford-hoz. Példáját a közelmúltban Ahn Soonho is követte, annyi különbséggel, hogy ő a Volkswagen-hez „igazolt át", mint a német gyártó e-autó divíziójának új akkumulátor-fejlesztési vezetője. Hozzájuk csatlakozott a napokban Michael Schwekutsch, aki az elektromos légitaxi startup, az Archer mérnöki alelnökeként folytatja karrierjét.
Hatalmas veszteség
Michael Schwekutsch több nagy céget is megjárt. A Teslánál a Plaid rendszerek prototípusain dolgozott, továbbá a Porsche, a BMW és számos más gyártó elektromos hajtásrendszereinek gyártását vezette. Nevéhez több mint 100 szabadalom köthető. A szakember az alábbiakkal indokolta döntését:
Míg az autók jelentős fejlődésen mentek keresztül, az egyetlen módja annak, hogy valódi klímareformot érhessünk el, az az, hogy nemcsak az autókat tesszük fenntarthatóbbá, hanem minden közlekedési eszközt. És egyértelműen a légiközlekedési iparágnak van a legnagyobb lehetősége arra, hogy fenntarthatóbbá váljon.
A 2018-ban alapított Archer függőleges fel- és leszállásra képes elektromos repülő taxikat gyárt. Célja az, hogy rövid távon szállítson utasokat károsanyag kibocsátás nélkül, zajmentesen, elkerülve a gépjármű forgalmat. Röviden: fenntarthatóan.
A szeptemberben tőzsdére vitt startup már kifejlesztett egy Maker néven ismert modellt, amely egy utast és egy pilótát képes szállítani. Jelenleg egy négyszemélyes modellen dolgozik. Amint a légitaxik megkapják a Szövetségi Légiközlekedési Hivatal kereskedelmi használatra szóló engedélyét, a cég elindítja szolgáltatásait Los Angeles-ben.
Rengeteg potenciál van az Archer-ben, amit remekül példáz, hogy a United Airlines amellett, hogy befektetett a vállalatba, már egy egymilliárd dolláros rendelést is leadott a cégnek.