Sok-sok kritika és negatív sajtóvisszhang után az Apple végre beadta a derekát, engedett a right-to-repair mozgalomnak.
Álmodunk?
Egyre népszerűbb az a mozgalom, amelynek célja, hogy a vállalatok biztosítsanak javítási útmutatókat és alkatrészeket a lakosságnak a háztartásokban használt gépekhez, elektronikai eszközökhöz. Ez az úgynevezett right-to-repair, azaz „a javításhoz való jog" kezdeményezés, amelynekcélkeresztjében hosszú ideje az Apple állt. A kiemelt figyelmet a walled garden (kerítéssel körbekerített kert) üzletpolitikájával érdemelte ki, ami arra utal, hogy a cég erőteljesen korlátozza a technológiája széleskörű felhasználhatóságát, készülékei saját kezű javíthatóságát, illetve eszközei más termékekkel való kompatibilitását. A mozgalom mögé még az Apple társalapítója, Steve Wozniak is beállt.
Úgy tűnik, a folyamatos vegzálás megtette a hatását, ugyanis a cupertinói vállalat 2022 elején elindítja első „önkiszolgáló javítási programját".
Történelmi pillanat
A cég tájékoztatása szerint a Self Service Repair programot olyan ügyfeleknek indítják el, akik rendelkeznek az elektronikus eszközök javításához szükséges tudással és tapasztalattal. A cég természetesen azt javasolja, hogy a szaktudás nélküli vásárlók továbbra is inkább a minősített professzionális javítóműhelyek szolgáltatásait vegyék igénybe.
A program lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy „csatlakozzanak több mint 5000 hivatalos Apple-szervizhez és 2800 független javítószolgáltatóhoz, akik hozzáféréssel rendelkeznek az alkatrészekhez, szerszámokhoz és kézikönyvekhez. Magyarul, hamarosan bárki vásárolhat minősített Apple-alkatrészeket, amelyekhez javítási útmutatókat is be lehet szerezni, így az emberek saját maguk javíthatják eszközeiket.
A cég az elmúlt három évben duplájára növelte hivatalos javítóhálózatát, így az alkatrészekhez is egyszerűbb lesz hozzáférni.
Az Apple javítási programjait régóta kritizálják a szigorú feltételek és korlátozások miatt. A techóriás az árak mellett azt is ellentmondást nem tűrően ellenőrzi, hogy honnan származnak az alkatrészek. Vélhetően arra továbbra sem lesz lehetőség, hogy egy törött telefon működőképes alkatrészét „átültessék" egy másik készülékbe.
Ágazati szereplők történelmi pillanatnak nevezik az Apple döntését. Az első Self Service Repair boltok az USA-ban nyílnak meg 2022-ben, a terjeszkedés már tervben van.