Vajon Magyarországon is bevezetik a rendszert?
Fotó: Shutterstock

Nem mondtad le az éttermi foglalásodat? Itt megfizetsz érte

Több németországi étterem is díjat szed azoktól, akik nem, vagy nem időben mondják le az asztalfoglalásaikat. Van, ahol 150 euróba, átszámítva mintegy 60 ezer forintba kerül a mulasztás.


A foglalások lemondásának elmulasztásáért büntetnek német éttermek

Sok németországi vendéglőnél gondot jelent, hogy az asztalaikat előre lefoglalók gyakran nem jelennek meg a foglalási időben, vagy túl későn mondják vissza azt. Másoknak sem mindig tudják odaadni a megüresedett asztalokat, így bevételtől esnek el. A probléma leginkább azóta áll fenn, mióta gyorssá és egyszerűvé vált az asztalfoglalás az interneten.

A jelenség különösen a magasabb árfekvésű éttermekben okoz veszteséget. Ezért néhány vendéglátóhely úgy döntött, hogy előre lemondási díjat kér. Az összeget a le nem mondásnál, vagy a nem időben történő lemondásnál (ha a foglalás kezdet előtt kevesebb mint 24 órával töröltetik) megtartják.

A Magyar Mezőgazdaság információi szerint például a nürnbergi Essigbrätlein fine dining étteremben 150 euró (60 ezer forint) foglalási díjat kell fizetni. Viszont a baden-württembergi Brettenben található Saigon vendéglő 20 eurót számít fel ilyen célra, de csak a legalább nyolc fős foglalások után kérik el előre az összeget.

A trenddel kapcsolatban a német vendéglátóipari szövetség megjegyzi, hogy a magas lemondási díjaknak csak a drágább éttermekben van értelme. Az olcsóbb helyektől inkább távol tartják ezek a tételek a vendégeket.

A kultúra része a borravaló

Ha a vendéglátásnál tartunk: úgy tűnik, hogy igen nagyvonalúak a magyarok, ha borravalóról van szó. Egyes szolgáltatásokért (például felszolgálás, hajvágás, ételfutár-szolgáltatás) szokás borravalót hagyni az elégedettség jelenként Magyarországon, igaz nem kötelező. Ennek az összege például az éttermekben jellemzően a számla végösszegének az 5-10 százaléka, bár sok minden befolyásolhatja a nagyságát.

Flesch Tamás, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének tiszteletbeli elnökének a tapasztalatai szerint a magyar az egyik legjobban fizető vendég. Ha jót kap, elégedettségét pénzzel szívesen és bőkezűen kifejezi.

Az úgynevezett borravalós szakmákra jellemző, hogy a fix fizetés alacsony, és a havi jövedelem jelentős részét a borravaló teszi ki. Például a futároknál - a beszámolóik alapján - ritkán fordul elő, hogy nem kapnak jattot. A nagy többség pár száz forintot ad a szolgáltatásukért, ezzel egészül ki a fizetésük. Nagyobb összegek inkább étteremben jellemzők, egy hosszabb vacsora, hosszabb és többszöri kommunikáció, például jól sikerült étel- vagy italajánlás után.

Általában nem születik bevallás a készpénzben, zsebbe adott borravalóról. Nem véletlenül kapott kedvezményes adózást a szervizdíj, amely a szürkegazdaság kifehérítésének az eszköze is.

The Conversation

Ne hagyd ki!