Egy frissen összeállított listából kiderül, a világ legértékesebb élelmiszermárkája svájci, és 22,4 milliárd dollárnál, azaz 7900 milliárd forintnál is többet ér. Egyébként a százas listára 920 millió dollár (nagyjából 370 milliárd forint) feletti értékkel lehetett felkerülni.
Ezek 2023 legértékesebb élelmiszermárkái
A Brand Finance márkaértékelési tanácsadó ismét összeállította az élelmiszeripari cégek Brand Finance Food 100 listáját. A felsorolásuk alapján a világ jelenleg legértékesebb élelmiszermárkája a Nestlé 22,4 milliárd dolláros, azaz több mint 7900 milliárd forintos értékkel.
A második helyre egy kínai tejipari vállalkozás, a Yili futott be 12,4 milliárd dolláros márkaértékkel. A képzeletbeli dobogó harmadik fokára pedig a PepsiCo leánycége, az amerikai chipsgyártó Lay’s került 11,1 milliárd dollárral. A lista elején olyan hazánkban is meglehetősen ismert márkanevek is fellelhetők, mint a francia Danone, vagy az amerikai Kellogg.
A VG megjegyzi, a legnagyobb éves növekedést a felsorolásban a Healthy Choice márka érte el 190 százalékos bővüléssel, így a 82. helyére került 2023-ban.
A százas listára legalább 920 milliárd dolláros - 370 milliárd forintos - értékkel lehetett felkerülni. Ezt a szintet utolsóként a Nielson ütötte meg.
De mi is közöljük a 20 legértékesebb élelmiszermárkát.
A világ 20 legértékesebb élelmiszermárkája (milliárd dollár)
- Nestlé 22,427
- Yili 12,405
- Lay's 11,056
- Danone 8,942
- Tyson 8,722
- Kellogg's 7,281
- Quaker 7,084
- Haitian 6,235
- Mengniu 6,095
- Wrigley 5,602
- McCain 4,686
- Lindt 4,386
- Doritos 4,139
- Kikkoman 3,984
- Hershey 3,949
- Barilla 3,887
- Cadbury 3,830
- Kraft Heinz 3,605
- Want Want 3,504
- Uni-President 3,448
A teljes felsorolást az European Supermarket Magazine oldalán nézheted meg.
Élelmiszeripari „bajnokokra” lehet szüksége az országnak
Egyébként az Agrárminisztérium úgy látja, az élelmiszeriparban is nemzetgazdasági érdekünk az importfüggőségünk csökkentése és az exportképességünk növelése. A tapasztalataik azt mutatják, ez elsősorban olyan ágazati nagyvállalatok révén valósulhat meg, amelyek hazai alapanyagokra építik a termelésüket, képesek optimalizálni az erőforrásaik felhasználását, valamint jelentős mennyiségű és magas hozzáadott értékű árut állítanak elő. Leginkább ilyen cégek támogatására indította el a szaktárca az „Élelmiszeripar Bajnokai Program”-ot.
Ezek a beavatkozások összetett fejlesztésekre fókuszálnak, eltérő forrásból és eltérő feltételekkel. Az Élelmiszeripar Bajnokai Programmal megteremtjük annak lehetőségét, hogy a rendelkezésre álló szakmai és támogatási lehetőségeket teljes kormányzati szinten egy csokorba gyűjtve biztosítsunk lehetőséget a Bajnokok fejlesztéseihez. A Programban kiválasztásra kerülő vállalkozásokat mentor segíti a részvétel ideje alatt
- tájékoztatott dr. Nobilis Márton, az Agrárminisztérium élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkára augusztus elején.