Az üzletembernek muszáj volt hangnemet váltania és kiterítenie a lapjait, miután dühös dolgozók kérdezték arról, mégis miből lesz pénze a Facebookot is magában foglaló Meta cégcsoportnak. A cég a közelmúltban vált meg a munkavállalói jelentős részétől, miután kiderült, nem valószínű, hogy rövidtávon üzleti siker lesz a metaverzumuk.
Rájár a rúd a Metára
A Meta olyan közösségi platformokat és appokat működtető cégek anyavállalata, mint a Facebook, az Instagram, vagy a WhatsApp. Manapság nem megy jól a cégnek, hiszen visszaesett a Facebook népszerűsége, a metaverzumok fejlesztése pedig dollármilliárdokat égetett el látványos eredmények nélkül. Mindezek miatt meg kellett válniuk a dolgozóik jelentős részétől, valamint a befektetőik továbbra is nyugtalanok – írja a Reuters.
A Meta dolgozói idegesen vonták kérdőre a cégvezető Mark Zuckerberget a vállalati értekezleten, hogy mégis miből lesz pénze a cégcsoportnak. A Facebook-vezérnek muszáj volt enyhébb hangnemet megütnie, valamint elárulnia: a közeljövőben a metaverzum fejlesztése helyett a WhatsApp és a Messenger üzleti ágaira helyezik a hangsúlyt, azok lehetnek a fő bevételi forrásaik. Az előbbi a világ legnagyobb üzenetküldő alkalmazása több mint kétmilliárd felhasználóval, valamint néhány országban az utóbbi is nagyon népszerű, azonban a két app bevételei egyelőre eltörpülnek a Facebookéhoz vagy az Instagraméhoz képest.
Sokat beszélünk a nagyon hosszú távú lehetőségekről, például a metaverzumról, de a valóság az, hogy az üzleti üzenetküldés valószínűleg üzletünk következő fő pillére lesz, miközben azon dolgozunk, hogy a WhatsApp és a Messenger még több bevételt szerezzenek
- idézi Zuckerberget a HVG.
A Meta válságának részletei
15 milliárd dollárt égetett el a Meta Reality Labs divíziója a virtuális valósággal és a metaverzummal kapcsolatos terveire 2021 eleje óta. Profit gyakorlatilag nincs, és az sem világos, hogy pontosan mire megy el a pénz.
A befektetőknek közép- és hosszútávon is kockázatot jelent a projekt, és az eredményei is megkérdőjelezhetők. Az sem nyugtatta meg őket, hogy Zuckerbergék a napokban jelentettek be egy méregdrága headsetet a Quest Pro-t, illetve újítás, hogy a metaverzum avatárjainak már vannak lábaik, ami innováció szempontjából nem túl kielégítő.
Néhány kutatásból pedig az derül ki, hogy a Z-generáció tagjai nagyon aktív internethasználók, azonban a Facebookkal egyre kevesebben foglalkoznak. A 13-17 éves korosztálynak például csak a 32 százaléka használja az oldalt napjainkban, amíg a 2014-2015-ös években az ilyen idős fiatalok 71 százaléka volt aktív felhasználója.
A Facebook testvéroldalának, az Instagramnak a népszerűsége azonban továbbra is töretlen a tinédzserek körében. A korcsoport 62 százaléka aktív felhasználója, amíg a 2014-2015-ös felméréskor 52 százalék volt ez az arány.