Nagyon nem tett jót a Carlsbergnek, hogy nem jön a pénz Oroszországból
Fotó: Shutterstock

Látszik az irány, merre mozdulhat a sörök ára

A Carlsberget megviselte, hogy nem érkeznek bevételei Oroszországból. Emellett folyamatosan emelkednek a gyártási költségei is, ami könnyen visszaköszönhet a sörei árában.. Azonban újabb piacokon erősíthet a sörgyártó a következő időszakban.


Tovább drágulhatnak a sörök

Csökkentek a Carlsberg eredményei az utóbbi időben. A visszaesés elsősorban az orosz leánycége, a mintegy 8400 alkalmazottat foglalkoztató Baltika kiesésével magyarázható (Moszkva államosította a céget – a szerk.). Ez a vállalat adta az anyacég bevételeinek a 13 százalékát, valamint a működési eredménye 9 százalékát korábban.

Jacob Aarup-Andersen, a cégcsoport Carlsberg és Tuborg márkáit vezető menedzser a Bloombergnek elmondta, most különösen szigorú pénzügyi fegyelmet kell tartaniuk. Emellett építeniük kell a brandeket, főleg a digitális csatornákon. Továbbá bizonyos földrajzi területeken is erősíteniük kell a jelenlétüket.

Hozzátette, tisztában vannak vele, hogy az infláció miatt küszködnek a fogyasztók. Azonban a söráraknál is további emelkedés várható, amit ő a gyártási költségek folyamatosan növekedésével magyaráz. Viszont pozitívumként említette, hogy a bekerülési költségek növekedési üteme csökken, ami visszaköszönhet a fogyasztói árakban is.

Véget érhetett a hazai sörforradalom

Egyébként söripari forradalom zajlott az elmúlt évtizedben Magyarországon, köszönhetően a kisüzemi sörök terjedését segítő szabályozásnak. Sorra nyíltak a kisebb sörfőzdék, jelentek meg új sörtípusok, illetve fejlődtek a nagyüzemek is. Azonban ebben az évtizedben valami nagyon megváltozott.

A sörgyártók tavaly keményen küzdöttek az elszálló energia- és alapanyagárakkal, az ebből eredő termelési nehézségekkel, de visszatekintve elmondható: ha nehezen is, de nagyobb visszaesés nélkül zárták az évet

- idéztük Kántor Sándort, a legnagyobb hazai gyártókat tömörítő Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatóját néhány hete.

Azonban úgy tűnik, a nagyüzemeknél jóval nehezebb helyzetbe kerültek a kisebb sörgyártók. Gyenge Zsolt, a Fóti Sörfőzdék vezetője, valamint a Kisüzemi Sörfőzdék Országos Egyesületének az elnöke szerint az energiakrízis a kis főzdékre különösen rossz hatással volt. Emellett a szakképzett munkaerő hiánya, és bizonyos alapanyagok árának az elszállása is nagyon kedvezőtlenül érintette a szektort.

Prischetzky Botond, a MONYO Brewing brand managere ehhez hozzátette, a koronavírus-járvány és utóhatásai, a rendkívül magas infláció, az euróval szemben nagyon gyenge forintárfolyam, valamint az ukrajnai háború (például sörösüvegek érkeztek korábban Ukrajnából) is rosszul jött a magyar söriparnak. Emellett a gazdasági nehézségek miatt a kraftsörök kereslete is megcsappant a kontinensen, illetve a piac is telítődött. Mindezek hatására jelenleg heti szinten hallani, hogy bezár egy-két sörfőzde Európában.

Ne hagyd ki!