A korábbinál erősebb évet zártak a legnagyobb magyarországi sörgyártók. Az értékesítéseik a 2019-es adatokhoz közelítettek. Emellett a beszámolójuk rávilágított, hogy rákaptak a magyarok a prémium és a szuperprémium sörökre, melyek egyre nagyobb részt szakítanak ki maguknak a piacból.
Nőtt a hazai sörgyártók forgalma
Hazánk öt legjelentősebb sörgyártója (Borsodi, Dreher, Heineken, valamint a sörforgalmazó Carlsberg és a legnagyobb kisüzemi Pécsi) éves jelentéséből kiderül, hogy 6,46 millió hektoliter sört értékesítettek tavaly. Ez a mennyiség 1,3 százalékkal haladja meg a 2021-es volument, de 3,4 százalékkal elmarad a 2019-estől (ez volt az utolsó év, amely forgalmát nem érintették a koronavírus-járvány kedvezőtlen gazdasági hatásai – a szerk.). Emellett a magyarországi termelésük 5,57 millió hektár volt.
A sörgyártók tavaly keményen küzdöttek az elszálló energia- és alapanyagárakkal, az ebből eredő termelési nehézségekkel, de visszatekintve elmondható: ha nehezen is, de nagyobb visszaesés nélkül zárták az évet
- idézi Kántor Sándort, a Magyar Sörgyártók Szövetségének (Sörszövetség) az igazgatóját az MTI.
Ezek a termékek fogytak
A teljes forgalom 56 százalékát a középkategóriás sörök adták tavaly. Az olcsóbb termékek forgalma mind az öt gyártónál esett 2021-hez képest 2022-ben, így a teljes piac 8,4 százalékát jelentették. Azonban hatodik éve töretlenül növekszik a prémium és szuperprémium sörök kereslete, amelyek a sörpiac 30 százalékát fedték le az előző évben.
Emellett az ízesített és ízesítetlen alkoholmentes sörök is nagyobb szeletet haraptak ki a sörtortából, és 6 százalék környékén végeztek. Viszont a csökkentett alkoholtartalmú (2 százalék körüli) ízesített sörtermékek kereslete marginalizálódott, és 0,5 százalék alá csökkent. A kiszereléseket tekintve az aludobozos sörök vitték a prímet 69 százalékkal.
A HORECA szektor (szállodák, éttermek, kávéházak) teljesítménye továbbra is a várakozások alatt maradt, amit jól mutatnak a szektorra jellemző újratölthető kiszerelések alacsony forgalmi adatai. A hordós sör tavalyi 424 ezer hektoliteres értékesítése ugyan egyharmaddal magasabb az előző évinél, de még mindig egynegyedével marad el a 2019. évi forgalomtól. A vendéglátásra jellemző újratölthető üveges sör 2022-ben eladott 920 ezer hektoliteres mennyisége csupán a pandémia előtti év 70 százalékát tette ki
- közölte Kántor Sándor.
Online lenyomta a bor a sört
Nagyon megváltozott a szeszesitalok online piaca 2022-ben az első nyolc hónapban az eMAG szerint. Két éve a portálon sokkal többen rendeltek sört, mint bármilyen más alkoholos italt, azonban tavaly toronymagasan a borok domináltak.
Amíg 2021-ben az említett időszakban tízből öt alkoholos italt vásárló rendelt sört és csak egy bort, addig 2022-ben tízből heten bort választottak és kevesebb, mint 10 százalékuk sört. Szeptemberre több, mint kétszer annyi borrendelést könyvelhetett el az eMAG mint 2021-ben.
A szeszesital-vásárlási szokások átalakulása részben a pandémiás korlátozások eltűnésének köszönhető, de jelentős részben annak az eredménye, hogy a hazai borpiac egyik jelentős szereplője, a Winelovers 2021 októbere óta a Marketplace platformon keresztül is kínálja termékeit
- magyarázza a piac átalakulásának okait a platform.