A bizonytalan gazdasági környezet érződik a lakosság fogyasztási szokásainak a változásán is. A hazai vendéglátás ezért újabb válsággal nézhet szembe, pedig még ki sem heverte a koronavírus-járvány okozta problémákat. Az új helyzet több vendéglátóhely bezárásához vezethet.
Új válság a vendéglátásban
Ez az év nagyon jól indult, az első hat hónap adatai majdnem megközelítették a 2019-es, rekordnak számító szintet. Amikor azonban jöttek a rossz hírek az energiaár-emelésekről, a rezsinövekedésekről, akkor az emberek érezhetően behúzták a féket és júliustól elkezdtek spórolni
- idézi Kovács Lászlót, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének az elnökét az Infostart.
A forgalom csökkenése és a megemelkedett költségek miatt újabb vendéglátóhelyek zárhatnak be, viszont egyelőre nem látható, hogy hány egység lehet érintett. Rosszabb helyzetben lehetnek azok a vendéglátósok, akik például nem tudnak napelemet felszereltetni (például a budapesti bérleményekben), vagy más, gazdaságosabb energiára átállni, hogy csökkentsék a rezsijüket.
Válság válságot követ
A hazai vendéglátás már két éve válságban van. Bár nagyon sokan várták, hogy javuljon a helyzet, csak még rosszabb lett. Abban reménykedtek, hogy ha vége lesz a pandémiának, akkor az emberek újból költekezni kezdenek és megint fellendül a vendéglátás. Ez tavasszal kezdett is valóra válni, és még a háború hatása sem érvényesült azonnal. Igaz, a főleg külföldieknek árusított Budapest Kártya eladásaiban már februártól lehetett érezni bizonyos visszaesést, a magyar vendégek azonban egészen júliusig kitartottak, és csak azután kezdtek ők is elmaradozni a vendéglátóhelyekről
- mondta az elnök.
A szakember kiemelte, hogy súlyos problémát jelent a szakképzett munkaerő hiánya is a szektorban. A pandémia után kevesebb jól képzett alkalmazott maradt a vendéglátásban, mint amennyire igény lenne, ami a kiszolgálás színvonalának a visszaeséséhez vezethet. Manapság pedig csak minőségi szolgáltatással lehet talpon maradni.
50 százalékos áremelkedés is indokolt lehet a vendéglátásban
Júliusban írtunk róla, hogy napi beszerzési árakkal kell megbirkózniuk a vendéglátósoknak manapság, ami szinte lehetetlenné teszi a költségeik előre tervezését.
A vendéglátó vállalkozások 90 százaléka kkv, a kkv-k pedig nincsenek arra felkészülve, hogy ezt az árváltozást folyamatosan kövessék: erre egyszerűen nincs adminisztrációs háttér. (…) Egyelőre jönnek a számlák – áram, hús, zöldség -, kifizetik, csakhogy nem tudják rögtön az összes árban érvényesíteni, főleg, hogy mindenki fél az emeléstől
- nyilatkozta akkor az ipartestület elnöke.