A kereszténység, a buddhizmus, a zsidó, a hinduizmus, az iszlám és az ortodox vallások szimbólumai két kéz között egy fa felületen
Több mint 70 vallási vezető írta alá azt a nyílt levelet, amelyben Zuckerberget felszólítják, hagyjon fel a kifejezetten gyerekeket célzó Instagram fejlesztésével-írja a Reuters.


Az Instagram sok más közösségi média oldalhoz hasonlóan nem engedi, hogy 13 éven aluli gyerekek regisztráljanak a platformjára. Sajnos a rendszert viszonylag könnyen ki lehet játszani, az Instagram korábban meg is erősítette, hogy tudomása van arról, hogy fiatalkorúak rendszeresen használják a képmegosztót. Ez azért is probléma, mert az idősebb felhasználók mentális egészségére is negatív hatással van a közösségi felület, a gyerekek esetében még komolyabb következményekre lehet számítani. Mivel a cég nem tudja 100 százalékos sikerrel kiszűrni a tilosban járó ifjoncokat, ezért úgy döntött, megalkotja az Instagram kifejezetten gyerekeknek fejlesztett változatát.

Ahogy az várható volt, a Meta Platforms (az Instagram anyavállalata) terve komoly ellenállásba ütközött, ennek hatására a cég tavaly szeptemberben parkolópályára tette a projektet.

Most a világ vallási vezetői próbálják arra ösztönözni Mark Zuckerberg vezérigazgatót, hogy végleg állítsa le az Instagram for Kids fejlesztését.

Isteni akarat?

Sok meditáció és ima után kijelentjük, hogy az éretlen agyakat célzó, etikátlan adatbányászatot folytató és a profit által vezérelt közösségi média platformok nem olyan eszközök, amelyek a gyermekek nagyobb javát szolgálnák

-olvasható a Fairplay jogvédő szervezet által közzétett, több mint 70 vallási vezető által aláírt nyílt levélben.

A vallási csoportok a Bibliát, a Koránt, Ferenc pápát és Thích Nhất Hạnh buddhista szerzetest is idézték a levélben. Céljuk, hogy Zuckerberg elismerje a projekttel kapcsolatban megfogalmazott aggodalmakat.

Azért is érdekes a vallási vezetők lépése, mert a Meta az elmúlt hónapokban, években komoly erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy elősegítse a vallási közösségek elköteleződését platformjai iránt. A vállalat egy dedikált „hitpartneri” csapatot is létre hozott, új funkcióval bővítette oldalait, amelyekkel imákat lehet kérni és küldeni, felszereléseket biztosított különböző online istentiszteletekhez a világjárvány idején, tavaly pedig megtartotta a világ első hit-csúcstalálkozóját.

Az Instagram egyelőre nem kommentálta a levelet.

Mekkora a baj?

A Wall Street Journal szeptemberi tényfeltáró cikksorozatából kiderült, hogy a közösségi médiaóriás három éven keresztül vizsgálta, hogy a tulajdonában lévő Instagram milyen hatással van a tinédzserek mentális egészségére és önképére. A kutatás rávilágított, hogy az Instagram a tinédzser korú lányokra jelenti a legnagyobb veszélyt, de a fiatal fiúk köreiben is kimutathatók az appra visszavezethető mentális problémák és szuicid gondolatok.A minden társadalmi és korcsoportra kiterjedő vizsgálatok rámutattak, hogy:

  • a tinilányok 32 százaléka arról számolt be, hogy amikor rosszul érezték magukat a testükkel kapcsolatba, az Instagram tovább rontotta a testképüket
  • az amerikai fiatal fiúk 14 százalékának rontotta a testképét az Instagram
  • az öngyilkos gondolatokkal küzdő brit tinédzserek 13 százaléka, míg az amerikaiak 6 százaléka vezette vissza az Instagramra a mentális problémáit

A helyzetet tovább rontja, hogy az Instagram felhasználóinak közel 40 százaléka 22 évnél fiatalabb. A Facebook arra a következtetésre jutott, hogy a tinik túlnyomó többségét nem befolyásolja negatívan az alkalmazás. A kutatásról bővebben EBBEN A CIKKÜNKBEN írtunk.

The Conversation

Ne hagyd ki!