Egy férfi a kezében tartja az okostelefonját, amin a Facebook applikációja fut

Egyelőre úgy tűnik, hogy semmi sem állíthatja meg a Facebook-ot. Bírósági eljárások, társadalmi kritikák és belső informátorok szivárogtatása ide vagy oda, a közösségi platform elképesztően sikeres pénzügyi negyedévet tudhat maga mögött.



Nincs megállás

A Facebook hivatalos tájékoztatása szerint az idei harmadik negyedéves bevétele 35 százalékkal, 29,01 milliárd dollárra (cirka 8 993 milliárd forint) gyarapodott, a nettó árbevétele pedig 17 százalékkal, 9,2 milliárd dollárra, azaz nagyjából 2 852 milliárd forintra nőtt a tavalyi, azonos időszakhoz képest. Az aktív havi felhasználói bázis hat százalékos növekedést mutatott az elmúlt egy évben, ami így már elérte a 2,91 milliárd főt. Naponta jelenleg 1,93 milliárdan használják rendszeresen a platformot.

A pozitív eredmények ellenére a Facebook teljesítménye néhány százalékkal alulmúlta a szakértői várakozásokat, ami főleg az Apple év elején bevezetett adatvédelmi szabályainak szigorítására vezethető vissza. Ez lehetővé tette a felhasználóknak, hogy „elbújjanak" az alkalmazásokon belüli reklámok elől. A Facebook szerint az adatvédelmi frissítés hatással lesz az üzleti teljesítményére az utolsó negyedévében is, de várhatóan idővel alkalmazkodni fog a változásokhoz, így 31,5-34 milliárd dolláros bruttó bevételre számít a következő pénzügyi időszakban.

A Facebook pénzeszközei és készpénz-egyenértékesei, valamint a forgalomképes értékpapírjai 58,08 milliárd dollárt tettek ki 2021. szeptember 30-án. A vállalat munkavállalóinak száma 68 177 fő, ami 20 százalékkal több, mint egy évvel ezelőtt.

Mi várható?

A vállalat az eredmények közlése mellett bejelentette, hogy 50 milliárd dollárral kiegészíti részvény-visszavásárlási programját is. Továbbá előrejelzései szerint a 2021-es összes kiadás 70-71 milliárd dollárra, a 2022-es pedig 91-97 milliárd dollárra becsülhető, utóbbi főleg a műszaki és az infrastrukturális befektetések miatt.

Zuckerberg tájékoztatása szerint a Facebook a jövőben kiemelt figyelmet fog fordítani a teljes képernyős minivideókra, hogy felvegye a versenyt a TikTok-kal és vonzóbbá váljon a 18-29 éves korosztály számára. Mindezek mellett egy új kutatási alapból két éven keresztül összesen 50 millió dollárral, átszámítva nagyjából 15 milliárd forinttal fogja támogatni azokat a külső partnereket, akik beszállnak a platform fejlesztésébe a metaverzum megalkotása érdekében. Utóbbi szerves részét képezik a virtuális és a kiterjesztett valóságra alapuló eszközök, amelyek korszerűsítésére egy külön divíziót is létre hozott a cég. Zuckerbergék nagyjából 10 milliárd dollárt különítettek el a Facebook Reality Labs részére csak az idei év folyamán. Az alapító figyelmeztette a részvényeseket, hogy a minivideók és a metaverzum fejlesztése nem hónapokat, hanem éveket fog igénybe venni.

Mindenesetre az eredmények azt jelzik, hogy a felhasználókat és a befektetőket különösebben nem érdekli, hogy milyen üzletpolitikával és vállalati kultúrával működik a cég.

The Conversation

Ne hagyd ki!