Nagyjából egy éve gyengélkedik az agrárgépek piaca Magyarországon. Kevesebb mint felére esett vissza a piaci szegmens éves alapon. A traktorok sem fogynak, de a legnagyobb keresletcsökkenés a kombájnoknál tapasztalható.
Nem fogynak itthon a traktorok, kombájnok
Az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) jelentése szerint 2024 első negyedévében jelentős, 56 százalékos visszaesés volt tapasztalható a mezőgazdasági gépértékesítésekben éves alapon Magyarországon.
A csökkenés különösen erős volt a traktorok és a gabonakombájnok piacán. A traktoreladások száma 343 darabbal, 404-re csökkent a vizsgált időszakban. A kombájnoknál ennél is drasztikusabb, 82 százalékos visszaesést jegyeztek fel.
Az esés fő okai közé elsősorban a gazdasági recesszió, a gabonapiaci helyzet, a megnövekedett gépárak és a finanszírozási lehetőségek szűkülése sorolható.
Azonban a Vg megjegyzi, a mezőgazdasági beruházások legnagyobb része továbbra is az erőgépek beszerzésére irányult. Azok tették ki a teljes gépberuházások 54 százalékát.
Hozzáteszik, a mezőgazdasági gép- és eszközértékesítések 67 százaléka tíz forgalmazóhoz köthető. Közülük a három legnagyobb kezében összpontosult az összes hazai mezőgépeladás 46 százaléka.
A márkák közül pedig a John Deere, a CLAAS, a Solis és a New Holland voltak a legkeresettebbek az év első negyedévében Magyarországon.
Kalapács alá kerül az Ursus traktorgyár
Egyébként a lengyel mezőgazdaság egyik bástyájának számított az Ursus traktorgyár a rendszerváltás előtt. A Zetorral együttműködve gyártott erőgépeik főleg belföldre kerültek, de jutott belőlük a nyugati piacokra is. Most felszámolják, illetve elárverezik a traktorgyárat.
Az elsősorban a kisgazdaságokra szabott, C-325-ös modelljéről ismert lengyel Ursus traktorgyár nehézségei akkor kezdődtek, amikor a rendszerváltás után a nyugati traktormárkák is megjelentek Lengyelországban.
Az Ursus ezután új szegmensekben és piacokon próbált érvényesülni. Például egyéb mezőgazdasági munkagépek gyártásába kezdett, illetve 120 lóerős traktorokat fejlesztett észak-afrikai országoknak. Azonban ezek a kísérletek nem vezettek sikerre. Az afrikai projekt jelentős veszteséggel is zárult. Emellett az elektromos buszok gyártására tett kísérleteik is kudarcot vallottak.
Mindezek miatt óriási adósságot halmozott fel a cég, majd idővel fizetésképtelenné vált.