A kaktuszfüge igen népszerű eledel Amerikában

A fügekaktusz népszerű növény a világ számos pontján, hiszen termése gyümölcsként, a szára pedig zöldség gyanánt is fogyasztható. A kaktuszfügék többsége ehető, egészséges, azonban csak néhány fajtáját hasznosítják ilyen módon.


Együk meg a kaktuszunkat?

A szártagú kaktuszok az Opuntia nemzetségbe tartoznak. A fügekaktuszoknak (vagy „medvetalp” kaktuszoknak) több fajtája ismert, köztük néhány tövis nélküli változat is. Termésük, a kaktuszfüge ehető, bár leginkább csak azon kaktuszok gyümölcsét fogyasztják, amelyek nagyobbra nőnek, valamint kevés rajtuk a tövis – írja a magyarmezőgazdaság.

A tuna a kaktusz gyümölcse (hazánkban emlegetik, mint kaktuszfüge vagy lófüge is), a szárát pedig nopalnak hívják. A termése hosszúkás, ovális, ritkábban gömbölyű vagy körte alakú. A zöldes alapszín mellett sárga, narancssárga, rózsaszín, piros, lila, bordó és gesztenyebarna változatai is vannak. A fügekaktusz termése 5-7 centiméteres, leggyakrabban kis párnácskákban töviscsomók találhatók rajtuk. Termésük ősszel érik.

Amerikában igen népszerű

Mexikóban igen népszerű étel a kaktuszfüge. A gyümölcs tövises héját késsel vagy kefével választják le. A húsa lédús, kocsonyás, áttetsző, kellemesen savanykás és szagtalan. Íze leginkább a görögdinnyére emlékeztet.

Az érett termést rendszerint nyersen eszik, a gyümölcshúst és a pulpát a magokkal együtt kikanalazzák. A termés oxalát-kristályokat tartalmaz, amelyek a nyelven enyhe, égető érzést okoznak. A terméshúst kandírozzák is, vagy dzsemet készítenek belőle. Emellett szárítva, aszalva, vagy befőttként is feldolgozzák, valamint a levét is fogyasztják.

A vízraktározásra módosult, levélszerű szárát (a medvetalpat) pedig zöldségként kezelik. Hasonlóan dolgozzák fel, mint a zöldbabot. A nopalból emellett ital is készül.

Gyógyhatása is ismert

Már az 1500-as években használták a Opuntis kaktuszokat, mint gyógynövényeket. Kutatások bizonyítják, hogy a növény fogyasztói között kevesebb a túlsúlyos és a cukorbeteg.

Nagyobb mennyiségben tartalmaz hasznosfehérjéket, poliszacharidokat, vitaminokat és ásványi anyagokat. Rendszeres fogyasztása csökkentheti a koleszterin-, a triglicerid- és a vércukorszintet, szabályozhatja a tápcsatorna, a máj és a vese funkcióit, valamint tisztíthatja a vastagbél alsó szakaszát.

Azonban 2-3 gyümölcsnél egyszerre többet nem érdemes fogyasztani, hiszen székrekedést okozhat.

The Conversation

Ne hagyd ki!